Most
jöttem rá amúgy, hogy én tulajdonképpen nekiálltam írni egy olyan lávsztorit, ahol az
egyik karakternek fogalma sincs a szerelem szó jelentéséről, és úgy általában
annyi érzelem szorult belé, mint egy uborkába, a másik meg halottnak hiszi ezt
a karaktert, és egyébként is heteroszexuális. Hát kérdem én, normális vagyok?
:/ Szóval nagy elvárásaitok ne legyenek...
Negyedik fejezet: Hat leütés
“Minden Egész eltörött,
Minden láng csak részekben lobban,
Minden szerelem darabokban(...)”
Minden láng csak részekben lobban,
Minden szerelem darabokban(...)”
Ady Endre: Kocsi-út az éjszakában
T+30nap
A kukájának tartalmából
könnyedén összerakom az előző este történéseit. Üvegek. Legalább kettőben még
folyadék is volt, mikor kidobták őket, a többi üres. Közepes minőségű, közepes
árfekvésű, közepes ízű whisky gyors, tiszta lerészegedéshez. Kidobta őket, de csak miután
berúgott: a vastagabb üvegdarabok – egy pohár alja (még használ poharat) –,
árulják el.
A szomszédok hívták a rendőröket
hajnalban. Dulakodás, üvegcsörömpölés, majd lövések zaja. Mire lövöldözött? Ah.
A hegedűm. A hegedűm
maradványai, egy zacskóban a kuka mellett. (Mycroft az asszisztensével járt itt
– ő sosem vesződne a takarítással.) Három lövés a korpuszon, egy a nyakon.
Egyetlen húr sem maradt épen. (Rugdosás? Ütések?) Fehér festéknyomok a
lakkrétegen. Körbenézek: a hálószobaajtó. Ehhez vágta hozzá.
Nézem a megcsonkított
hangszert. Fáj. Emlékszem az érintésére az állam alatt, a fogására, ahogyan
átkulcsoltam ujjaimmal a nyakát. A test lassan felejt. A tenyerem behajlik,
önkéntelenül felidézve a mozdulatot: a negatív képe leszek, örökre hiányos
része egy egésznek. Az ujjak begörbülnek, a receptorokat megcsalja a jól ismert
mozdulat: ezerszer megerősített reflex. Érzékelik a már nem létező fél
érintését. Szellemhegedű. Szinte hallom a hangját.
Megrázom magam.
Nosztalgia. Olcsó. (És annyit is ér.) John úgy döntött, nincs szüksége
szellemekre. Én is megleszek nélkülük.
Felegyenesedem, és
körbenézek a lakásban: nem sokkal nagyobb az enyémnél, a tájolása is hasonló.
Az ablakok nem az utcára, hanem a hátsó tűzfalra nyílnak – nehezebb
megfigyelni. Okos.
Mindössze a különnyíló
hálószoba nyújt némi plusz kényelmet. A berendezés egyszerű, puritán-mint
nálam. Mégis, mintha az egész lakás valamiképpen tükörképe lenne az enyémnek:
John balkezes, a mindennapi használati tárgyak az ellenkező oldalon vannak
elhelyezve. A távirányító a bal karfán, a csészék a vízforralótól balkéz felé,
a lámpakapcsoló befelé fordítva a vezetéken. Hirtelen rácsodálkozom, hogy a
Baker Streeten sosem kerültünk konfliktusba az ellentétes irányba tendáló
szokásainkkal.
Összehasonlítás:
vízforraló – John; távirányító – csak John; lámpakapcsoló – általában John;
laborfelszerelés – én; a fürdőszobapolc – felosztva jobb-és baloldalra.
Csakúgy, ahogyan a nappaliban a széles íróasztal. A két rész összesimult a
mindennapi életünkben a 221b-ben. Most szétválva léteznek tovább. (Örökre
csonka részei egy egésznek.)
A hálószobaajtó félig
nyitva: John keresztben elnyúlva alszik az ágyon. Rajta a tegnapi ruhája.
Lestrade ment érte a fogdába – némi elégtétellel tölt el, hogy a rendőrök, akik
a szomszédok telefonja után bevitték, holnap reggel már valamelyik mocskos
külvárosban irányítják a forgalmat.
A
fogdában éjszakázott. Nyilvánvalóan túl nagy hitet fektettem Mycroftba. (A
csalódások, úgy tűnik, elkerülhetetlenek vele kapcsolatban, még ennyi év után
is.)
Öt milligramm
Lorazepamtól a testsúlyát figyelembe véve még legalább hat-nyolc órán keresztül
aludni fog. Ennyi időm van. Időnk. (Mire? Mit csinálok?) Ellenőrzöm, hogy nem
áll-e megfigyelés alatt. (Mycroft már megtette. Racionalizáció.)
Tulajdonképpen a
kapcsolatunk metaforája is lehetne ez a szituáció: John áldott öntudatlansága,
miközben én megfeszítetten gyártom az újabb és újabb magyarázatokat. Néha
kifejezetten irigylem. Például most – meglehet, a mesterséges öntudatlanság
gyönyöre nem ismeretlen számomra. (A teljes központi idegrendszerem
belebizsereg az emlékbe.)
Talán az elmúlt hetek
után én is megérdemlek egy szelet öntudatlanságot – ami Johnnak, mindenkinek
állandó adottság, képesség, mint a lélegzés, az nekem drágán mért jutalom.
Grammonként mért jutalom.
Lassan ismét készen állok rá. De ma még nem, még nem. Ma még itt van John.
A szája elnyílva, folyik
a nyála: természetes fiziológiai reakció mély kábultság esetén. A feje furcsa
szögben oldalra dőlve. Tartály. Moriarty a kétséget próbálta elhelyezni benne,
én a halálom. Vajon John tudja, hogy a harc végül az ő fejéért folyt? A
gondolataiért. (A hitéért: nem félek kimondani. Magamban.)
A harc eldőlt: Moriarty
elérte, hogy az ő verzióját erősítsem meg. Azonban még így is kudarcot
vallottunk. Ketten együtt sem voltunk elég zseniálisak, hogy egy percig is
kételkedjen bennem. Miből lehetsz, John? Nem következtetésekből és logikából. Nem
sakklépésekből és komplex stratégiákból. A zseni irracionalitása te vagy, nem
én. A kétség oda nem illő, idegen elem, a hűséged kiveti magából, mint egy
frissen beültetett implantátumot.
A kézfeje lelóg az
ágyról. Mindig is csodáltam a praktikusságát. A kéz: cselekvés. Az eszköz, ami
végrehatja a központi idegrendszer parancsait. John keze ennek a
funkcionalitásnak a legtökéletesebb kifejeződése. Maga a csupasz funkció. Izmos
stabil, mégis elég finom a célzáshoz, a szikéhez, a tűhöz. Tökéletes.
Tökéletesen kiegészítője
a következtetéseim anyagtalanságának: a puszta okoknak. Kinyújtom a kezem –
hirtelen túl nagy a kísértés hogy a részeket egyetlen mozdulattal
összeillesszem. Nem szabad. Megvan rá az esély, hogy az érintésem felébreszti.
Vagy, ha nem is ébred fel, emlékezni fog – egy amputált kar fantomfájdalma. Nem
akarom. (Szellemérintés: az ujjai a tenyeremben.)
Felállok, és
körbepásztázom a lakást: kamerának, lehallgató készüléknek semmi nyoma. Kinézek
a nappali-konyha ablakán: az egyetlen szemközti ablak, ahonnan ide lehet látni,
egy irodai munkát végző középkorú nő lakásához tartozik: a függönyválasztás
árulkodó. A hálószobája.
Váratlanul megjelenik.
Fiatalabb, mint amit az üvegtáblák által meghatározott négyszögbe foglalt
információk alapján kikövetkeztettem. Piszkoskék selyemköntös van rajta – az az
émelyítő árnyalat, ami drágám, olyan jól
kiemeli a szőke hajad. Közhelyes.
Vajon John is így
gondolná? Neki tetszene. Nyilván. Szereti a közhelyeket: abba a hamis
biztonságérzetbe ringatnak, hogy tudod, mi fog történni. Illúzió. (Habár a
hétköznapi élethez szükséges illúzió, gondolom.)
Behúzom a függönyt. Nincs szükségünk rá, igaz, John? Hiszen
a veszélyt választotta. A kiszámíthatatlant. Engem. (Megfogtad a csuklóm, mikor menekültünk, emlékszel?)
Szellemérintések. A keze
a csuklómon. A hajamon – lesöpör róla valamit. A haj halott szövet: keratin és
némi víz. Biztonságos érintési pont, akárcsak a csukló: nem olyan intim, mint a
kézfej. Közhelyek. Arra szolgáltak, hogy megnyugtassanak: tudod mi fog történni.
Nem tudtad. (Vajon én tudom? Nyugtalanító.)
A hűtő feltöltve, de nem
ő vásárolt be: Mycroft asszisztensének keze nyoma a bevásárló listán.
Egészséges, tápláló, a fehérje-szénhidrát arány ideális. Megengedhető mértékben
áldoz az élvezeteknek. (John nem ezt a márkájú dzsemet szokta venni.)
Kiveszek egy almát. Miközben eszem, SMS-t írok:
Az asszisztensednek: a Bonne Mère-féle dzsemet szereti. SH
Biztos, hogy nem tudod jobb hasznát venni az
idődnek? És az enyémnek? MH
A reggel történtek után
kétségbeejtően kevéssé hat meg, hogy mire fecsérled az időd, Mycroft.
Visszamegyek a hálóba. A
laptopja az éjjeliszekrényen. Nem változtatta meg a jelszót. Blogbejegyzések,
amiket sosem tett közzé. Elküldöm őket a címemre. (Be kellene osztanom őket: grammonként
mért jutalom.) Megnyitom a legrégebben mentett piszkozatot. Három hete.
Meglepő: egyetlen szó
ismétlődik. Miért? Miért? Miért? Miért?
Miért? Miért? Miért? Miért? Miért? Miért? Miért? Miért? Miért?: két oldalon, hatvannyolc soron keresztül.
Nézem a képernyőt, és
lassan megértem: az automatizmusok megnyugtató ereje. Az ujjakba beleégő ritmikus
mozdulat. Írd ki, John, öt egyenlő erősségű leütés a klaviatúrán, majd az
hatodik, a kérdőjel, erősebben. Nyomatékosabban. Egy ritmus:
. . . . . _
Egy ritmus, amit nekem
komponáltál. A maga letisztultságában, egyszerűségében gyönyörűbb, mint Mozart Rekviemje. Nyers
egyszerűség: miért haltál meg? (Miért kellett
meghalnod?) Az egyetlen kérdés, ami számít: ha megtalálnád a választ, vége
lenne. Gyönyörű.
Az esztétikát félretéve,
a hideg igazság viszont, hogy sosem fogod megtalálni, amíg én úgy nem döntök. Részegítő
érzés: csak az a valóság számodra, amit én a szemed elé tárok. Szenvedsz. Én
tudom, hogy a szenvedésed csak egy nagyobb terv része. Vajon te is sejted?
Reménykedsz benne?
A tervet csak én látom
át. Irene azt mondta, hiszek egy felsőbb hatalomban: önmagamban. (Irene-nek
bosszantóan gyakran van igaza.) Valóban hiszek abban, hogy irányítani tudom a
játék szereplőit, mert olyan szögből látom a táblát, ami az ő szemeiknek
befoghatatlan. Madártávlat. (Aprók vagytok, ó, annyira aprók.)
Fölé hajolok és a fülébe
suttogok, talán a hangom áthatol az öntudatlanságán (vágyvezérelt gondolkodás,
nyilván: ez a lakás egy aknamező a tiszta logika számára):
Nem
haltam meg, John.
Most ehhez szóljak hozzá?
VálaszTörlésDe mégis mit?
Jézusom!
Sóhajok, könnyek és az a visszafogott feszültség, vagyis az a drabokra hullt egész, mannyira megkapó, és gyönyörá, és fájdalmas, és...és...és nem is tudom mit mondjak.
Brilliáns.
Köszönöet érte.
És én mit szóljak ehhez? Köszönöm. :)
TörlésKedves John! Kapard ki a kis rohadék belét és istentelenül dugd meg az asztalon! Lehetőleg ne ebben a sorrendben.
VálaszTörlés*érzelmi kifakadás az ellágyulás és más lányos érzelmek palástolására... nah csak mert általában nem szokta és kész*
Hajrá Joooooohn!
Igen, lehetőleg ne ebben a sorrendben, ha egy szavam lehet nekem is. :P Viszont attól tartok, ez még odébb van.
TörlésSzia. Zseniális. Még mindig, és már megint. Azt hittem, az előzőnél jobb nem lehet, mégis lett. Az idézett verset imádom, és vannak kedvenc részeim, de az egészet imádtam.
VálaszTörlés"Most szétválva léteznek tovább. (Örökre csonka részei egy egésznek.)"--> annyira gyönyörű!:(
"Szereti a közhelyeket: abba a hamis biztonságérzetbe ringatnak, hogy tudod, mi fog történni. Illúzió"--> Uram Atyám, mennyire igazad van!
Még mindig nagyon tetszik, és alig várom a folytatást. Köszönjük, hogy ilyen gyakran megörvendeztetsz minket egy új résszel. Nem lehet egyszerű megírni - bár akinek van tehetsége, az kirázza a kisujjából.:) Gratulálok.
Szia, nagyon köszönöm! :)
TörlésHa érdekel, elmondhatom, hogy ennek a történetnek az írása a következőképpen zajlik:
1, Írok valamit, ami jön. (Az anno felvázolt fejezettervek alapján.)
2, Várok 2-3 napot, hogy jöjjön valami jobb, mert ez nem ELÉG jó.
3, Mikor már nagyon frusztrált vagyok, nekiesek, és az eredetileg leírt szövegben változtatok itt-ott néhány szót, esetleg egy-két bekezdést.
4, Újabb 2 napot lamentálok, hogy még mindig nem az igazi.
5,Végül eljön a frissítés előre beígért napja. Leülök, és ilyenkor néha meglepő dolgokat toldok hozzá. Átolvasom, kijavítom az elütéseket, ismétléseket. Aztán egy pár óra elmegy azzal, hogy győzködöm magam, "de, de, jó lesz ez így".
6,Feltöltöm a fejezetet.
Szóval ennek fényében olvassátok.
Lidércke, ez briliáns. Szavaim sincsenek rá. Most elkezdhetném kimásolgatni a sorokat, a gondolatmeneteket (érzéseket) amikbe külön-külön beleszerettem, de hozzátenni úgyse tudnék mit. Szellem-érintések... Milyen féloldalasak mindketten egymás nélkül.
VálaszTörlésOlyan nagyképű vagy, Sherlock, oké, ezt megszoktuk, és olyan önző. Szereted, hogy szenved érted, csak mert szükséged van arra, hogy tudd, hogy szeret téged, mert te szeredet őt. Hah.
Azzal a zseniális agyaddal át kéne látnod, hogy mennyire logikátlan, és felelőtlen, amit teszel, hogy odajársz kísérteni őt! És szerinted John bizalma érthetetlen, amit beléd vetett, és megingathatatlan minden tény ellenére is. Kívülről mit látnál most magadból?
Köszönöm! :)Sherlock ebben a sztoriban elég sok mindent nem lát át, attól tartok. :/ Talán pont erről fog szólni valahol: meg kell tanulnia, hogy nem mindenható. Alázat, meg ilyesmi. Pfujj.
TörlésMiért? Miért? Miért? Miért? Miért? *oké, nem lesz belőle 68 sor, de kezdetnek nem rossz*
VálaszTörlés"Az egyetlen kérdés, ami számít: ha megtalálnád a választ, vége lenne. Gyönyörű." - ezt tudom rád is mondani. Mert miért írsz te ilyen átkozottul jól? Miért?
Sherlock pedig... ah, Istenem.... inkább megyek aludni, mielőtt szétbőgőm a klaviatúrámat.
<3
Miért, miért, miért vagy ilyen jó hozzám? :) *vasárnap reggel van, és ilyenkor egyébként is érzékenyebb*
Törlés*ja hogy ma hétfő van. hétfő reggel szimplán csak hülye vagyok*
TörlésMiért? Miért? Miért? Miért? Miért?
VálaszTörlésMiért zokogok mindig, ha tőled olvasok valamit?
Bennem most baromira összetört valami.
Az a vicces, hogy élvezem.
Adyért meg külön köszönet. ♥
Szívesen, Ady Endrét bármikor. :)
Törlés..................
VálaszTörlésHm, miért is nem olvassuk el a Fragmentary-t, már úgyis szemezünk vele egy ideje. Biztos jó lesz, telis-tele szivárványokkal és pónikkal és csillámunikornisokkal. Yeayyy ^^
Miért felejtettem el, hogy te írtad? És hogy te még egy banános turmix elfogyasztását is olyan gyönyörűen írod le, hogy az ember elkezdi pairingelni a turmixot saját magával és arra ébred, hogy egy konferencián a turmix szomorú családi hátteréről és meg nem értettségéről magyaráz.
Miért írsz te ilyen jól???
" A harc eldőlt: Moriarty elérte, hogy az ő verzióját erősítsem meg. Azonban még így is kudarcot vallottunk. Ketten együtt sem voltunk elég zseniálisak, hogy egy percig is kételkedjen bennem." Ez...*________*
Nagyon tetszett!
Nem tudom, hogy ha pónikra és csillámunikornisokra számítottál, hol voltál az előző írásaim olvasása közben... XD (Oké, a minimanósat leszámítva. :P)
TörlésBanános turmix... hmm. Az mennyire normális, hogy most elkezdett azon járni az agyam, hogy is kéne ezt megírni jól? Asszem visszafekszem aludni.