2013. október 16., szerda

A helyes értelmezésről

Régebbi, angolul írt tíz fejezetes ficem magyar változata. Visszaolvasva úgy döntöttem, nem utálom, és nekiállok feltenni. Johnlock, azon belül angst - ismertek, tudjátok, mire számíthattok -, valamint POV John. 
A történet Sherlock visszatérése után indul: mindkettőjüknek vissza kell találniuk valahogy a normál életbe, de ez elég nehéz egy poszttraumatikus stressz szindrómával küzdő John és egy szokás szerint önző és őrült Sherlock számára. (Mary elegánsan egyszerűen csak nem létezik itt.) 
A történetet részben ez a mondat ihlette:
"'From the point of view of the criminal expert,' said Mr. Sherlock Holmes, 'London has become a singularly uninteresting city since the death of the late lamented Professor Moriarty.'"  
The Adventure of the Norwood Builder
(Kiddynek üzenem: látod, van benne Sheriarty is. John legalábbis shippeli őket. Bár ennek senki nem örül.)
Rövid fejezetek lesznek, amelyeket anno John blogbejegyzéseiként képzeltem el, de ezt a sémát szerintem megtöröm a későbbi fejezetekben. A rövidségért cserébe viszont gyakran frissítem majd a történetet. 


~1~
Az átlagember. Soha, senki nem beszél, ír vagy forgat filmet az átlagos, derék, kitartó ipséről, aki felkel, elmegy dolgozni, mosolyog az emberekre napközben, aztán hazaesik fáradtan, hogy tévét nézzen míg csak el nem alszik a kanapén összekuporodva, tökéletesen megelégedve a jelentéktelen sarokkal, ami osztályrészéül jutott. Az emberről, aki egy naptár vízszintes és függőleges vonalai közé szorítva éli életét, melyek meghatározzák az alvás-ébrenlét ritmusát.
Minden nagyszerű történet hősökről és gonoszokról szól. Sherlocké is. És Moriartyé, természetesen. A tökéletes páros – annak a gazembernek igaza volt az elejétől fogva, de Sherlock sajnos csak túl későn vette észre. Egyformák voltak, és Sherlocknak szüksége volt rá. Még mindig szüksége van rá, de Moriarty többé már nincs mellette. A jing-jang feketéje eltűnt. Üresség. Mi lesz így Sherlockkal?
Persze vannak kisebb, jelentéktelen esetek: emberrablás, zsarolás, és szerencsés napokon még egy gyilkosság is becsúszik a szórakoztatására, de így is látom, ahogyan mind mélyebbre és mélyebbre süllyed az unalom sűrű posványába, minden egyes mozdulatával.
Vannak napok – hosszú, komisz napok – amikor a Baker Street csendje nekifeszül az idegeimnek. Nem csoda, hogy ő is unatkozik.
Egy rugóra járt az agyuk, és látom – még ha ő ezt soha nem is ismerné be -, hogy gyászolja őt. A hős és az ő ősellensége. Nincs hely itt számomra, legfeljebb a sarokban; egy csendes megfigyelő, aki nem sok vizet zavar.
Teljesen elégedett vagyok ezzel, köszönöm.
Egy csésze gőzölgő tea reggelente, amíg átfutom a lapokat, kutatva valami Sherlock figyelmére méltó hír után. Aztán a nap további részét azzal töltöm, hogy megpróbálom őt megakadályozni abban, hogy fogdába vagy elmegyógyintézetbe vitesse magát. Ez teljesen rendben van. Sosem akartam a középpontban lenni, sosem akartam a főszerepet ebben a darabban. 
Nem vagyok James Moriarty, és nem is tudnék az lenni. Jó lenne azt mondani, hogy azért nem, mert nem vagyok pszichopata, de a teljes igazság az, hogy nem vagyok elég intelligens. Nem vagyok elég briliáns. Nem vagyok zseni. Közel sem vagyok hozzá. Egy átlagember vagyok. Sherlock sosem látna bennem egy veszélyes ellenfelet. Nem vagyok hozzá mérhető, az ő zseniális elméjéhez. Inkább amolyan kerítésféleként szolgálok, függőleges és vízszintes vonalak rendszereként, amely azon a területen belül tartja őt, amelyet „való világnak” nevezünk.  Nem engedem túl messzire kóborolni.
Hiányzik neki. Látom rajta, ahogy ott fekszik a kanapén, felhúzott térdekkel, a plafonra bámulva meredten, várva minden idegszálával, hogy valami történjen. Az elméje darabokra tépi önmagát.
Tegnap este együtt tévéztünk. Egyike volt azon ritka alkalmaknak, amikor tényleg érdekelte is a műsor – egy dokumentumfilm minden idők leghírhedtebb sorozatgyilkosairól. Persze folyamatosan kijavította a narrátort, de élvezte, és én szeretem ilyen bosszúsnak és felvillanyozottnak látni; szeretem a szikrákat a szemében. Mostanában ez elég ritka.
Nincsenek gyilkosságok, vagy csak triviálisak, néha egy hatos. Moriarty túl magasra tette a lécet, tízes volt, vagy talán afölött. Végül is, Sherlocknak meg kellett ölnie magát ahhoz, hogy legyőzze. Elválasztotta tőle Sherlockot. Okos volt.
Azt hiszem, én még egy ötöst sem tudnék elérni. Szerencsére nem ez az én feladatom.
Tegnap este kuncogott és nevetett és morgolódott a kommentáron. Kilépett abból a sötét szobából az elmepalotájában, ahová mostanában olyan gyakran visszavonul. Tegnap este velem volt: láttam őt mosolyogni, ahogy rám nézett, és nem önmaga felé fordította megint a tekintetét. Abban a pillanatban elég érdekes voltam ahhoz, hogy rám nézzen. Persze nem úgy, ahogy Moriartyra tette, nyilván – azzal a teljes, feszült figyelemmel –, de legalább észrevette a jelenlétem, és én beértem ennyivel.  
Valamikor, az ismeretségünk elején azt gondoltam, hogy egyszer talán lehetséges lesz számomra is magamon tartani a tekintetét, csak magamon, de aztán hamar rájöttem, hogy ez soha nem fog megtörténni. Túl könnyen kiismerhető vagyok számára. Egy nyitott könyv: itt nincsenek rejtélyek, feladványok. Unalmas. Ez vagyok én.
 De valahogy nem bánom, addig, amíg megosztja velem az életét. Tudom a szerepem és elégedett vagyok vele. Tényleg. 
Igaz, a szövegem elég ismétlődő. „Csodálatos.” „Briliáns.” „Fantasztikus” A cselekvésem is ökölharcra és ravaszhúzogatásra szorítkozik. Kivételes alkalmakkor enyém lehet a katalizátor szerepe, amely beindítja azt a kémiai reakciót a zseniális elméjében, amely elvezeti őt végül a gyilkoshoz. Ilyen alkalmakkor őszintén boldog vagyok.
Az egyetlen dolog, ami bánt, az az, hogy néznem kell, ahogyan széthullik. Minden nap rosszabb lesz. Tegnap este olyan volt, mint azelőtt: Moriarty halála előtt. Együtt nevettünk, thai kaját rendeltünk, emberi időben lefeküdtünk. Hallottam, ahogy elalszik, mielőtt felmentem a szobámba.
Ma viszont megint távol sodródik tőlem. Lehúzza az elméje, és én figyelem, ahogy küszködve próbál a felszínre bukkanni. Időnként felemeli maga elé a hosszú karjait, hosszan bámul rájuk, mintha csak ellenőrizni akarná, hogy még mindig, valóban birtokol egy hús-vér testet.
-     Unatkozom, John – panaszkodik, mint egy nyűgös kisgyerek.
Odaadom neki a Sudokut az újságomból. Megfejti két perc alatt, aztán papírpisztolyt hajtogat a lapból, amit a fejéhez tart, és meghúzza a képzeletbeli ravaszt. Halottnak tetteti magát. De látom, ahogy a szeme sarkából lesi, figyelem-e.
Csak egy szemforgatásra méltatom, mielőtt odalépek, kiveszem a kezéből a papírt, és belehajítom a kukába.
-     Mi van a kísérleteddel? Azzal, amihez a körmök kellettek?
-     Befejeztem. Egyébként is, előre tudtam az eredményt. Csak ellenőrizni akartam. Engem igazolt.
-     Hát persze.
Sóhajtok, és minden erőmmel próbálok előállni valamivel, de el kell ismernem a vereséget. Nem vagyok Moriarty. Nem tudom lefoglalni öt percnél tovább. Nem tudom megadni, amire szüksége van.
Elfoglaltság.
Ez bánt. Nem, mintha féltékeny lennék, vagy bármi, de a szenvedése közvetlen utat talál a szívemhez, és lassan hasogatja azt. Épp, ahogy az egyedülálló, briliáns elméje darabokra szakad.
 Talán fel kéne adnunk egy apróhirdetést: „Jó állapotban lévő agyat és szívet vennénk. Keresse John Watsont a Baker Street 221b alatt.”
-     John. – A hangja, megint.
-     Igen?
-     Unatkozom. Csinálj valamit.
Ó Istenem. Hosszú lesz ez a nap.


10 megjegyzés:

  1. Hosszú lesz a várakozás a következő részre is.
    Kedvelem Johnt, ki ne akarna ilyen barátot? Bár nem volt jó olvasni a lelki tipródását, de erről szól az angst.
    Különösen tetszett, a párhuzam a naptár és John szerepe között.
    Köszönöm, hogy olvashattam. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, nem volt olyan hosszú így a várakozás. :) Tényleg igyekszem legalább 2-3 naponta frissíteni.
      Johnt meg receptre kellene felírni mindenkinek, ez tény.
      Köszönöm, hogy olvastad, és a véleményed is! :)

      Törlés
  2. Óh szeressük a párhuzamokat!
    A naptár-és John között fennálló, pedig óh, mennyire eltalált már, és ez, hogy:
    " Inkább amolyan kerítésféleként szolgálok, függőleges és vízszintes vonalak rendszereként, amely azon a területen belül tartja őt, amelyet „való világnak” nevezünk. "
    Tökély, köszönöm, vastaps.
    John, mint Sheriarty shipper, hajaj, mennyi jó ötlet futkározik itt szabadon! Mármint nem egészen szabaadon, de érted, hogy értem.
    Sherlockot néha kedvem támadna felpofozni, hogy basszus, figyelj Johnra!, de inkább csak rágom az öklöm és szurkolok a boldog végkifejletnek.
    Szrukolok, nagyon.
    Még mindig karakterhű vagy, a szemem is kisirom csodálatomban.
    Köszönöm, hogy olvashattam!
    "csendben, suttogva: Nekem hiányzik Mary"

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy ennyire népszerű ez a párhuzam, fordítás közben már én is egész megkedveltem. :/
      Neeem, nem hagyunk ötleteket szabadon futkározni, Kiddynek még tartozom egy Sheriartyval, és már megint ötletet adtam magamnak. :D
      Garantálom amúgy, hogy a történet olvasása során még sokszor elfog majd a késztetés, hogy felpofozd Sherlockot és/vagy Johnt, de a vége talán majd enyhíti majd a frusztrációt. Talán.
      Köszönöm nagyon, csóközön Neked! <3

      Törlés
  3. Ez a legszebb magát Johnlocknak álcázó Sheriarty, amit olvastam.

    *o*
    (Bocs, már káprázik a szemem, és mindenhol Sheriarty-t látok. Tegnap pirítóson Jim és Sherlock arca sejlett fel, esküszöm. *ütemes kopogás, az ajtó túl oldalán meg pár fehérköpenyes kényszerzubbonnyal a kezében* )

    Nagyon tetszik az gondolat, ami alapján készült a fic. Az hogy Sherlock- még, ha nem is vallja be-gyászolja Moriarty-t. Erről az egészről valahogy Platón ugrott be, és az ő mitologikus elképzelése a lelkitársakról. Azt mondta, hogy régen az embereknek két fejük, és négy-négy végtagjuk volt. Zeusz félt az erejüktől, ezért kettévágta őket, ezzel arra kárhoztatva az embereket, hogy örökké a másik felüket keressék.
    A témába vágóan áthelyezve: Sherlock Moriarty nélkül így csak félember (képletesen).

    Amit idéznék:

    "A hős és az ő ősellensége."

    Ez a mondat mindent magában foglal.

    ***
    Ami John-t illeti, azt kell mondanom, hogy nagyon elkaptad a lényeget. Az a gondolat, hogy John lenne a tőkesúly, ami egyensúlyban tartja a Sherlock nevű hajót, valami olyasmi, ami tökéletesen jellemzi a kapcsolatukat.

    "Nem vagyok hozzá mérhető, az ő zseniális elméjéhez. Inkább amolyan kerítésféleként szolgálok, függőleges és vízszintes vonalak rendszereként, amely azon a területen belül tartja őt, amelyet „való világnak” nevezünk. Nem engedem túl messzire kóborolni."

    Le a kalappal a hasonlatod előtt. Gyönyörű megfogalmazása a dolognak.

    Összegezve: remek lett.:D Epedve várom a többit is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valld be, ez az egyetlen magát Johnlocknak álcázó Sheriarty, amit valaha olvastál. :D
      Azért ne felejtsd el, ezek csak John gondolatai: nem a teljes, tiszta valóság. (Már ha van olyan.) A lelkitársak elképzelés is szerintem alakul még majd... meglátod.

      No de a lényeg: örülök, hogy megfogott, remélem, a továbbiakban is követed majd a történetet! :) Nagyon köszönöm, hogy írtál! <3

      Törlés
  4. ohyeah, sheariarty john szemszögéből, ez tetszik :)
    szaladok is tovább olvasni, mert nagyon kíváncsi vagyok rá, főleg, h nem igazán szoktál John szemszögéből írni - azt meg már tudjuk, hogy Sherlock fejében tökéletesen eligazodsz.
    érdekesnek ígérkezik, mint minden, amibe beleütöd az orrod ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :) (Mindenki a Sheriartyra harap rá benne, még ilyet. :P)

      Törlés
  5. Sheriarty! *bekapja a horgot és jólesőn nyammog rajta*
    hogy te ilyeneket firkantasz angolul... aham. jó. hogy is volt az a bonyolult kifejezés? tudod, az a kis kacifántos, lécci segíts már nekem, azt hiszem májjal kezdődött és valami némó..vagy ném volt a vége meg izé. és a tanár beintett, hogy mikor kell mondani a nevünket.
    Máris imádom ezt a történetet! :D John a legnagyobb Sheriarty és Sherine shipper a világon és blogot is ír és depressziós... fangirl tünetek.

    "Odaadom neki a Sudokut az újságomból. Megfejti két perc alatt, aztán papírpisztolyt hajtogat a lapból, amit a fejéhez tart, és meghúzza a képzeletbeli ravaszt. Halottnak tetteti magát. De látom, ahogy a szeme sarkából lesi, figyelem-e." Két és fél sor a földbe tud döngölni? Vigyázz, becsapós kérdés. Naná, hogy tud. És élvezi.

    Mindenképp követni fogom továbbra is, mert a francba is, még mindig briliáns vagy! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óóóó, imádom, amikor valaki azt a részt idézi, amit én a legjobban szeretek. Olyan lelkitárs-érzésem lesz tőle (ha már Viasz itt emlegette feljebb :P). <3

      Remélem is, hogy követni fogod, és csak hogy tudd, én Pocket John helyett téged tartanálak legszívesebben az íróasztalomon a laptopom mellett egy befőttesüvegben, hogy amikor írok, mindig hallgathassam a lelkendezésed, na meg hogy eszmét cseréljünk Sheriarty témában két fejezet között. :DDD

      Csóközön addig is! <3

      Törlés