2013. május 29., szerda

Fragmentary (Hatodik fejezet)




Ugye nem gondoltátok azt, hogy ez egy egyszerű menet lesz? (Ugye nem?) 




Hatodik fejezet: 3=1



T + 80 nap

Mycroft. Hajnali fél kettő. Egy órája beszél folyamatosan.

… ezért, bár korábban már többször próbáltam sikertelenül kifejezésre juttatni ez irányú vágyam, értékelném, ha nagyobb türelemmel viseltetnél, kedves öcsém. Hiszen…

Az élő példa arra, hogy az ékesszólástól nem leszel kevésbé seggfej. Néha egyetlen szó végtelenül kifejező tud lenni. A megfelelő szó. (Briliáns. Fantasztikus. Kivételes. Zseniális.) A megfelelő szájból. (Johnéból.) Az igazságnak nincs szüksége foglalatra: egyszerű, tiszta ragyogás.  Önmagában tökéletes. (John.)

Analízis: vajon mástól hallva is ekkor elégtétellel töltenének el ezek a szavak? Mycroft: valószínűtlen – a fantáziám elégtelensége: nem tudom elképzelni, hogy ilyen kifejezéseket használ velem kapcsolatban. Lestrade: rezignált elkönyvelés, unalmas. Mrs. Hudson: bár kellemes a gondolat, mégis, túláradó szívélyességre hajlamos természete némiképp csökkenti szavai értékét.  Anderson: jesszusom.

Dedukció: csak John szájából hallva érik el a kívánt hatást (emelkedett pulzusszám, melegség a mellkasban, általános boldogságérzet néhány fájdalmasan rövid óráig).

Analízis: vajon mely tulajdonságai teszik kivételessé? Miért hangzik tőle meggyőzőbben? 1.: Őszinte. 2.: Sokat látott - van összehasonlítási alapja. 3.: Nem ostoba – időnkénti kifakadásaimmal ellentétben. Egyenként vizsgálva egyik tulajdonság sem ad elégséges magyarázatot. (Számtalan emberben megvannak. Nem különleges.) A tulajdonságok kombinációja talán? Összehasonlítás: csak benne fordul elő ez a kombináció. Egyedi. John tulajdonságainak összessége = John. Tautológia: nem visz előre.

Dedukció:?

Frusztráltan felsóhajtok.

…ahogyan fát vágsz: először körbeásod, elvágod a gyökereit, csak aztán esel neki a törzsnek…

Istenem, miről beszél ez? Mióta lett hobbifavágó? Háromnegyed kettő.

Más irányú megközelítés. John egyedi hatással van rám. John – bár egyedi – nem különleges. (Abban az értelemben, ahogy Moriarty az volt.) Miért éppen ő? Ha két reagens közül az egyik nem magyarázza önmagában a reakciót, akkor a másikat is vizsgálni kell: elemi logika.

Dedukció: bennem van a hatást kiváltó ismeretlen tényező (részben). Magamban kell keresnem. (Bár nyilvánvalóan köze van Johnhoz.) További vizsgálat szükséges.

Akárhogy is, a bátyám fontoskodó hangja rendkívül zavaró az introspekció szempontjából.

A londoni fősejtet a végére kell hagyni, ezt tehát leszögezhetjük. Hamarosan kirajzolódnak a határokon átnyúló vonalak, és akkor…

Megint az órára pillantok: negyed három. Ezerszer átbeszéltük már ezt, azt hiszi, gyengeelméjű vagyok?

Megoldást kell találnom, mert bármennyire fájdalmas is elismernem, Mycroftnak igaza van: nem viselkedem ésszerűen. (Tudom, én ne tudnám?) Márpedig hamarosan minden józanságomra és tisztánlátásomra szükségem lesz. Nem kockáztathatok meg egy kiszámíthatatlan tényezőt. Időzített bomba.

Bomba. Önkéntelen emlékezés: John mellkasához rögzítve az uszodában. Reflexszerű összerándulás. A bátyámnak is feltűnik: elhallgat. Felvont szemöldök: gyanakvás.

- Sherlock, mennyit hallottál abból, amit elmondtam?

- Kockáztass meg egy nem túl optimista becslést, Mycroft.

*

A vonónak a karommal összeforrt, ritmikus mozgása megnyugtató ritmust ad a gondolataimnak. Hiányzott a hegedűm. Hiányzott a Baker Street: ahogy itt állok a nappaliban, rácsodálkozom, miért is voltam annyi ideig távol. Olyan egyértelműek most a dolgok. Moriarty halott: biztonságban vagyunk. Minden rendben.

John hamarosan visszajön, leugrott valamiért, nem emlékszem, miért, talán nem figyeltem, amikor mondta.

Körülnézek a szobában: az jól ismert tárgyak a megszokott helyükön. Kicsit talán túl nagy a rend. Mintha nem lakna itt senki. Mintha egy kirakat lenne.

Hegedülök: rögtönzött dallam. A gondolataim vezetik a kezem. Hagyom, hogy vigyen a zene, amerre szeretne. A tények hangjegyek, a dedukciók dallamok. Ezúttal nem bántanak: összesimulnak. Szépséges.

Hirtelen megakad a szemem egy csokor rózsán az asztalon. Különös, hogy eddig nem vettem észre. Mit keres itt? John hozta? Nevetséges. Nem vagyok egy premier előtt izguló primadonna. Miért hoz nekem rózsákat? Vöröset. Annyira elcsépelt.

Oh.

A temetésemre küldte. Persze. Eszembe juthatott volna.

 Ma van a temetésem. Ezért a rend.

(Hová tűnt a koponya?)

Nézem a rózsákat, miközben hegedülök. Valami nincsen rendben ezzel a csokorral. Túlzó, hivalkodó, már-már erőszakos a vörös színével és a tolakodó illatával. Nem vall Johnra. John sosem küldene nekem ilyen drámai, közönséges dolgot.

Lehullik egy szirom. Valaki áll a hátam mögött. Nem John az. Az illata, mint a virágoké: tolakodó. Veszély. Nyirkos szorítás préseli ki a levegőt a tüdőmből.

Erőszakos.

Vörös.

(Nem akarok megfordulni.)

Még egy szirom a fényes asztallapon.

(Nem akarom látni.)

Elejteném a vonót, de egy kéz megfogja a csuklóm, és óvatosan kiveszi belőle, a hegedűvel együtt. Érzem a leheletét a nyakamon.

-     Tudod a választ, Sherlock – duruzsolja egy affektáló hang a fülem mellett.

Lenézek a kezeimre: könyékig gyolcsba vannak tekerve.

Pisztolylövés.

*

Az álom nyomaszó hangulatát a cigifüst sem foszlatja szét. Az utcákat áztató eső előhívja a nyirkos, bőr alá szivárgó rémületet. Hideg. Minden hideg és elmosódó. London én ma ismét egy hullámhosszon vagyunk.

A címen csak egy sietve kirámolt irodahelyiség fogadott. Minimális nyomokkal. Karcolások a parkettán. (Fémdobozok. Súlyosak.) Lábnyomok. (Három férfi.) A bútorok lenyomata. (Átmeneti búvóhely.) Tudják, hogy valaki szaglászik utánuk: még óvatosabbnak kell lennünk.

Az egyetlen pozitívum, hogy John lakásától pár utcányira vagyok. Arra irányítom a lépteim. Felveszem a város ritmusát. Vízfátyol az elsuhanó autók után. Az esőtől tükörré vált aszfaltfelületen szürke égbolt. Összeolvadunk. 

John: hirtelen, alig húsz méterre. (Korábban eljött a munkából?) Nem vett még észre. Gyors hátraarc, és még jobban sietni kezdek. Hallom a hátam mögött, hogy ő is felgyorsít. Ha megpillantott is, valószínűtlen, hogy felismert.  (Csomagszállító futárnak vagyok öltözve, arcomba húzott baseballsapkával. Szürkül. A távolság is túl nagy.) Miért siet mégis utánam? Sejtelem? Elsuhanó impresszió? (Jelenlegi státuszom.)

A saroknál visszanézek: John, még gyorsabban lépdelve, tekintetével a szemközti oldalon haladó járókelőket pásztázza. Szem elől tévesztett. Némileg megnyugodva indulok az ellenkező irányba.

 Hirtelen hangos fékcsikorgás.

Mi történt?  

John. Pánik. (Fizikai tünetek: izzadás, remegés a végtagokban, szédülés, hányinger.)

Gyors döntés: visszafordulok. Csak pár lépés, és meglátom. Két földön fekvő alak: az egyik ő. Mellette egy ismeretlen nő, éppen felkönyököl.

Egy pillanat műve rekonstruálni az eseményeket: John, engem követve, át akar vágni az úttesten. Nem veszi észre a sarkon kiforduló kisbuszt. A nő a túloldalon igen: kirohan az úttestre, és elrántja Johnt. Megmenti.  

Lassan kezdenek magukhoz térni az első sokkból. John (sértetlen, van Isten)  talpra áll, és felsegíti a nőt. Közelebb ólálkodom, az időközben körülöttük összeverődött tömeg takarását kihasználva.

Meglepve néznek egymásra. A nő nekem háttal áll. (Ismerős az alakja. Honnan?) Valamit beszélnek: John hálálkodik. Nem hallom. Megkockáztatom, hogy még közelebb lépek, félkört írva le, hogy John háta mögé kerüljek. Még így is részben kitakar egy esernyő. Épp kezet nyújtanak egymásnak. Hirtelen bevillan: a kék köntöst viselő nő az ablakból. (Ostoba.)

Ekkor meghallom a hangját, ahogyan bemutatkozik:

-     Mary vagyok. Mary Morstan.

Egyezés: a nő, aki megmentette Johnt; a nő az ablakból; a nő a sokkolóval.

Mary.

15 megjegyzés:

  1. Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

    Szia. Khm. Nem mondhatod komolyan, hogy máris behozod a NŐT! Persze így logikus. Minden logikus volt, amit leírtál, és ha így lesz benne a sorozatban, térdre hullok előtted. Bár ezt már most is megtehetném.

    Nagyon tetszett! Továbbra is zseniális, gratulálok. Bele sem merek gondolni, milyen nehéz lehet megírni. Bár mivel te már rá vagy hangolódva, talán mégsem.

    Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Köszönöm. :)

      Máris? Három fejezeten keresztül készültem rá. :P

      Egyébként igen, rá tudok hangolódni, de nem mindig egyszerű... Sherlock gondolkodását néha ledobja az agyam. :/

      Törlés
  2. öhm... súlyos gyilkos hajlamokat sikerült felkeltened bennem.
    "Öljük meg Maryt" klubbot fogok alakítani. Már látom a logónkat magam előtt xD
    Egyébként nem, nem gondoltam hogy egyszerű lesz, de hm... MARYYYY??? MARYYY MIÉRT???? Oh ember!
    *közel van a kétségbeeséshez*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az az érdekes, hogy egyrészt én lennék az első, aki csatlakozik a klubhoz, másrészt meg rögtön alapítanék is egy ellen-klubot. (Legjobb barátnőm egyszer tizenévi ismeretség után ártatlan szemmel megkérdezte: "Te skizó vagy?" Most már kezdem érteni, mire gondolhatott. XD)

      Törlés
  3. Mary, Mary, Mary... szegényke, hogy gyűjti itt a "rajongókat" :D
    ajh, eddig nem utáltam (tényleg!), de most így Sherlock szemszögéből, ebben a helyzetben... hát nem röülök a felbukkanásának, na.
    de persze ez a fejezet is csodálatos volt, mint mindig. <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Maryt szeretni fogjátok, ha beledöglötök is! :P *higgyetek nekem*
      Örülök, hogy megint tetszett! <3

      Törlés
  4. Ahogy Sherlock próbál rájönni azzal a túl logikus agyával, hogy mi folyik itt! Nagyon jól megírtad. <3
    Sherlock, te buta, nézd meg mit csinálsz a sündörgéseddel, addig kísérted Johnt, míg majdnem elüti egy kisbusz! Szegény John meg árnyakat követ... Annyira el tudom képzelni. Jaj a szívem.
    Én örülök Marynek, no Sherlock valószínűleg nem nagyon fog... Főleg, hogy Mary látta őt többször is, beszélt vele, lesokkolta, és még szerencsés lehet, ha akkor az ablakból nem vette észre őt. Lehetnek még itt bajok, ha John elkezd beszélni róla... Sherlock. Féltékeny leszel. És majd jól összetörik a szíved, ha látod, hogy John túlteszi magát rajtad, és Mary segítségével. Jaj, jaj.
    Néha örülök, hogy nem vagyok túl okos, inkább túl érzelmes.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Tény és való, hogy nem azért szeretjük, mert az érzelmi IQ-ja az egeket verdesi. :P Azt hiszem, te nagyon jól látod a dolgokat.

      Törlés
  5. Én szeretem Maryt!
    Ennyit a spontán kirohanásról.
    Én nem gondoltam, hogy egyszerű lesz, de ezek után még az is észrevenné magát, aki elkövette ezt a súlyos hibát. Szerintem Sherlocknál alapfeltétel, hogy nem egyszerű, és ezért is imádjuk.
    Meg téged is, amiért elhozod nekünk ezt a briliáns remekművet.
    Eddig se volt könnyű helyzet Sherlocknak, de ez majd triplaszaltós lesz, és én rendkívül szemét módon élvezem ezt az egész némajátékot.
    Áh, nem tudok én erre méltó szavakat mondani, csak egy csontropogtató ölelésben részesítelek, és jól összekönnyezem a válladat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Végre valaki, aki örömmel néz a közelgő finomságok elébe! :P Megfogjuk a hősünket, és szép gyengéden bétesszük a tűzbe. (Mindig is odáig voltam a balladákért.)Köszönöm az ölelést, még a könnyeket sem bánom! :)

      Törlés
  6. Szia!
    Már többször akartam írni megjegyzést, de valahogy sose jutottam el odáig, de most sikerült :D(hurrá)! Nagyon szeretem ahogy írsz teljesen beletudom magam élni a történetbe,a végén csak annyit veszek észre, hogy már el is olvastam:).
    A történet már az elején tetszett és most jött Mary is bele, kíváncsian várom mit fog csinálni drága Sherlock ilyen helyzetben:D. Maryt nem nagyon szeretem, de nem is utálom(még), legalább tesz egy kis csavart a dologba és megnehezíti Sherlock helyzetét, remélem lassan lépni fog valamit:).
    Addig is köszi ^^.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát szia! :) Nagyon örülök, hogy írtál, mindig jó érzés, amikor még egy olvasóhoz tudok nevet/arcot kötni, mert így látom, kiknek írok, és ez motivál. :) Mary még fog meglepetéseket okozni mindenkinek, azt hiszem (lehet, hogy nekem is? :P). Köszönöm a véleményed!

      Törlés
  7. Ááááá, jön Mary! *_* Őszintén megmondom, én nem utálom, főleg, hogy Miss Abbington fogja játszani, de Sherlock szemszögéből nem lehet valami kellemes a felbukkanása.
    Nagyon tetszett, ahogy megoldottad a dolgod, imádom ezt a sorozatot! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. :) Én is kíváncsi vagyok Maryre, Johnlock ide vagy oda. :P

      Törlés
  8. Visszatértem, és most előröl kezdtem ezt a sztorit, mert valami hülye oknál fogva sosem fejeztem be. Valószínűleg azért, mert túlságosan is tetszett, én pedig nagyon a padlón voltam, aminek lehet, úgy tűnik, hogy semmi köze nincs egymáshoz, de gondolom mégis van. De mindegy.
    Még mindig nagyon szeretem!!

    VálaszTörlés