Akárhogy is szeretem a
karakter, nem tudom megkerülni a tényt, hogy Tony Stark Afganisztán előtt
idegesítő, szexista kis pöcs volt, és esküszöm, tök ritkán fog el az inger, hogy a
szereplőimet lapáttal verném agyon a hátsó kertben, de most ezt éreztem. Sebaj,
innen szép a superherová válás.
Azért mentségére szolgáljon, megvan a maga baja, mint az kiderül... A képregényekben elég erősen jelen van az alkoholizmus téma, amit a filmben próbálnak csak óvatosan kerülgetni.
Első fejezet
Jarvis nem váltja be a
hozzá fűzött reményeket. Ennek oka, hogy Tony a szülei autóbalesetéről
értesülve jó időre elfelejtkezik a sebtében létrehozott rendszerről. Jó ideig
ugyanis nincsenek programozással töltött lusta reggelek és még lustább
délutánok az alagsorban, nincsenek tétlenségben egymásnak torlódó gondtalan
napok, és nincsenek problémák, amik ne lennének túl valósak.
Ami van helyettük: temetés
sok száz fő részvételével, óriás napszemüvegek, koszorú az elnöki irodától, a
koporsón félrecsúszott lobogó, virágokkal telezsúfolt hall, igazgatói tanács, aláírások
(nagyon sok aláírás) Obadiah Stane bátorító keze a vállán, egyre nagyobb
napszemüvegek, de azok sosem elég nagyok ahhoz, hogy kizárják a bélyeget, amit
mások tekintete süt az arcára, szerencsétlen
kölyök, nagyképű kis pöcs, tragikus árva, milliárdospalánta, csodagyerek,
fegyvergyáros, gyilkos, KGB ölte meg a szüleit, a CIA ölte meg a szüleit,
alienek rabolták el a szüleit, nem is az igazi szülei voltak, egy nemzteti hős fia, az ördög fia, és ha
sokáig nézel egy örvénybe, az örvény végül visszanéz rád.
Amikor pedig végre csend
lesz, amikor mindenki talál magának más szenzációt és végre békén hagyják őt, akkor
nincsenek ötletei. Nincsenek ötletei robotokra, gépekre, programokra, kütüykre,
meg úgy általában az életére. Azonban rendelkezik egy dologgal, ami remekül
pótolja, sőt, elfeledteti az ötletek hiányát: istentelenül sok pénzzel. A legelső dolog, hogy vesz magának egy saját házat, távolabb a Pacific Coast Highwaytől és
Central Malibutól, egy tengerbe nyúló földnyelven. Lényegében a földnyelvet
veszi meg: a rajta álló kétemeletes házat azonnal eldózerolják, és ő
nagyszabásúbbnál nagyszabásúbb tervekkel rukkol elő, az építésvezetőt a naponta
az őrületbe kergetve, míg végül az ráuszítja Obadiah-t.
-
Mire jó ez az
egész, Tony? Megértem, hogy nem akartál abban a házban maradni, ahol minden a
szüleidre emlékeztet, de hatszáz négyzetméteres sziklába vájt alagsor? Nem
túlzás ez?
-
Kell a hely a
leendő autógyűjteményemnek. A másik felében a labor lesz. A többi részében meg
egyszerűen csak legendás partikat tartok majd. És igen, a legendás szót itt a jó
öreg rongyrázós, pezsgőlocsolós, gyémántvillantós hollywoodi értelemben használom. Ha jó leszel, majd neked
is küldök egy meghívót.
-
Hogy lesz
időd minderre az egyetem mellett?
-
Oh, nem
mondtam? – néz fel Tony Obadiah fekete öltönyös alakjára, ami most fölé
tornyosul, ahogy ő itt ül a sziklaplaccon egy nyugágyban, az építkezést
figyelve. Te jó ég, napokig el tudna itt ücsörögni, nézve, ahogy a markolók
feltépik a felszínt, hogy helyet csináljanak a betonalapzatnak. – Az
egyetem már rég le van tudva, majd be kellene küldenem egy diplomamunkát egyszer,
de őszintén szólva, nem sok inspirációt érzek most hozzá. Talán jövőre
összedobok valamit nekik, egy pseudo-értelmes robotot, önszabályozó
tömegközlekedési rendszert vagy hasonlót. Kérsz egy szivart?
Tony azonban a következő
évben sem készül el a diplomamunkájával. Tony a tizenhetedik, tizennyolcadik,
és a tizenkilencedik születésnapját is az elvonón tölti.
*
Legyen akármilyen
zseniálisan megírt program is, az alapelvek - és a puszta logika - szerint Jarvisnak
betáplált adatokra van szüksége az önfejlesztéshez. Mit csinálhatott ezekben
a kezdeti években, amíg Tony a szüleit gyászolta a maga megalomán és
öndestruktív módján? Vajon újra- és újrafuttatja a rendelkezésre álló
információkat, ad infinitum? Tony úgy alkotta meg Jarvist, hogy alapértelmezetten
adatelérési hidat létesítsen – vagy kíséreljen meg létesíteni - minden, a
számítógépével kapcsolatba kerülő külső rendszerrel. Minden alkalommal, amikor
Tony bekapcsolja a számítógépét, Jarvis tanul. Akármilyen ritka legyen is ez az
esemény.
A másik tényező, ami Jarvist
tétlenségre korlátozza, az a kezdeti internet kietlensége: az csak a
kilencvenes évek közepétől kezd robbanásszerűen megtelni információkkal.
Mi jár vajon egy tanulásra programozott számítógép fejében, amikor senki nem szól hozzá?
*
Nem tudja mozgatni a
kezeit. Sőt, most, hogy kicsit magához térve több figyelmet szentel a dolognak,
a lábait sem. Valami puha, de hajlíthatatlanul erős kötelék rögzíti az ágyhoz.
És nem emlékszik, hogy epic BDSM orgián vett volna részt, illetve ami a
legaggasztóbb, hogy nem emlékszik arra sem, hol van, vagy hogy hogyan került
ide. A szemek kinyitása lassú és fájdalmas, a fehérség egyszerre szakad rá.
Kórház. Magánszoba.
-
Hé! – A
puszta látásnál a beszéd még fájdalmasabb, a torka egy izzó vascső.
Fülel, de nem hall
lépteket közeledni. Ismét meg kell próbálnia.
-
Hé, valaki?
Egy pillanatra az a
szörnyű gondolat fut át a fején – paranoiás
vagyok, tehát létezem -, hogy egy
posztapokaliptikus jövőben tért magához, ahol rajta kívül minden ember meghalt,
és most ő is itt fog éhen-szomjan halni egy kórházi ágyhoz kötözve. Aztán
szerencsére meghallja a lépteket. Ismerős lépteket.
-
Tony!
Rhodey arca fáradt, a
szemei azzal a szomorú bárány tekintettel néznek rá, amiről Tony mindig
pontosan tudja, hogy na, megint elkúrtam
valamit.
-
Igazán
megmondhattad volna, hogy mérhetetlenül vonzódsz hozzám, és kizárólagos
kapcsolatot szeretnél. Megbeszélhettük volna, és akkor nincs szükség erre az
egész ördögi elrabollak és
szexrabszolgámmá teszlek tervre.
Ilyen érzés lehet
belerúgni egy kiskutyába. Két lábbal. Mellesleg, minden egyes szónál úgy érzi,
hogy a hangképző rendszere itt fogja végleg beadni a kulcsot. Talán jobb lenne
befogni, valóban. Fájdalmasan fintorog.
-
Kimosták a
gyomrod. Ehhez egy nem kis méretű csövet kellett leerőltetniük a torkodon. Azt
hinné az ember, ezt visszatart a felesleges poénoktól.
-
A poénjaim
sosem feleslegesek – krákogja.
-
Miért
csináltad?
-
Mit?
-
Majdnem
meghaltál.
Oh. Hát, ez megmagyaráz
egy-két dolgot.
-
Azt hiszed,
direkt csináltam? Nem vagyok hülye.
-
Napra
pontosan egy éve volt a baleset. Ez elég egyértelmű összefüggésnek tűnik.
Francba, francba,
francba. Most hogy magyarázza meg, hogy esze ágában sem volt öngyilkosnak
lenni, csak… szarul sültek el a dolgok?
-
Obadiah most
próbál valami hihető sztorit beadni a sajtónak – folytatja Rhodey. - A reggeli lapokban már benne voltál, ahogy
eszméletlenül hoznak ki abból a klubból.
-
Hülyén
hangzik, de nem emlékszem, mi történt. Találkoztam ezzel a csajjal… Cindy.
Cindy volt a neve. Egy nagyobb társasággal volt. Attól tartok, nem voltam
teljesen józan már az elején sem.
-
Ez elég
hihető.
-
Aztán…
taxiztunk. Taxizás rémlik. – Próbál
visszaemlékezni, utána kapni egy utcarészletnek, egy arcnak, egy
hangfoszlánynak, de fehér foltokba fut, csak fehérség mindenhol. – Sajnálom.
-
A mentőket a
klub takarítója hívta, aki a férfi vécében talált rád eszméletlenül,
alsónadrágra vetkőztetve. A kártyáidat használva tegnap éjjel New York
különböző pontjain összesen ötezer dollárt vettek le a számládról. Boldog
szülinapot. – Rhodey hangja keserű, és Tonynak eszébe jut a két nappal
azelőtti, kora délutáni telefonbeszélgetésük, hat óra múlva szabadulok a bázisról, próbálj józan maradni addig.
Hát, azt végül is senki nem mondhatja, hogy nem próbálta meg. Nem a legjobb
próbálkozása volt, azt viszont el kell ismerni.
-
Most mi lesz?
– kérdezi legbűnbánóbb hangját elővéve, amit a jelenlegi körülmények között
produkálni tud.
-
Rendben.
Elmondom, mi lesz. Most az lesz, hogy amint lábra tudsz állni, Bambi,
összeszedlek, és elviszlek Nevadába a Tiszta Jövő Központba, ahol önként kéred
a felvételed a kezelésre.
-
Bedugtok
rehabra? Na nem.
-
Nem sok
választásod van. Obadiah elég zabos volt, érthető módon, amikor a
médiakeselyűket kellett lecsitítania. És a vagyon kezelőjeként jogában áll
megvétózni az anyagi döntéseidet, szóval én nem húznék ujjat vele. Szépen
befognám a számat, és feltenném a seggem arra a magángépre.
-
Nincs
szükségem rehabra.
Rhodey olyan pillantást
vet rá, mintha bejelentette volna, hogy ő Caspian herceg, és úgy döntött, holnap
elindítja Narniát az atomnagyhatalommá válás útján.
A tizennyolcadik
születésnapján legalább félig-meddig tudatosan juttatja magát ismét a rehabra.
Ezt hatalmas fejlődésnek könyveli el az előző évhez képest. Kifejezetten
rosszul esik neki, hogy Rhodey és Obie nem értékelik a teljes önkontroll felé
tett méteres ugrásait. Hiába magyarázza nekik, hogy ha kontrollálni tudja, hogy
mikor issza merev részegre magát, akkor az már csak ugyanannak az érmének a
másik fele, hogy azt is kontrollálja, mikor nem
issza merev részegre magát.
-
Sok érménkbe
fog ez még kerülni – dünnyögi Obi az orra alatt, amikor aláírja a csekket a
klinikának. Csak egy dolog vigasztalja: a hivatalos szöveg – nagyon nehéz időszak ez Tony számára, a
szülei halálának évfordulója újra és újra feltépi a régi sebeket, mélyen
megrázta a tragédia, sajnos mélyebben, mint gondoltuk – ugyanúgy megfelel, legalább
nem kell sokat agyalnia rajta.
Lófaszt rázott meg, sosem voltam jobban, rugdalja ki a sporttáskáját kocsiból, majd a napszemüveget a fejére tolva
felnéz a sivatag közepén lévő luxusbirtok központi épületére. Kora reggel van,
locsolófejek bizzegnek körülötte a frissen nyírt gyepen, és a recepción kitörő
örömmel üdvözli a farmer-fehér póló kombót viselő középkorú nő.
-
Bár a
körülmények igazán nem a legalkalmasabbak egy ilyen megjegyzésre, de szívből
örülök, hogy látom, Mr. Stark.
-
Ugyan.
Majdnem olyan, mint hazajönni, Esther.
Maga is meglepődik rajta,
mennyire igaznak érzi az utóbbi, puszta udvariasságnak szánt kijelentését.
A tavalyi lakosztályát
kapja, aminek két hónap alatt bőven volt alkalma minden sarkát kiismernie és
elátkoznia. Most megnyugtató a semmitmondó pasztell szín és a zen képek a
falon. És ne felejtsük el, hogy ezúttal készült: a sporttáskából laptopot,
tervrajzokat dob ki a dohányzóasztalra.
-
Oké.
Diplomamunka – mondja hangosan az üres szobának.
Előbb kávét főz magának a
sarokba odakészített vízforralóval és
instant szettel, majd rutinból, csak a biztonság kedvéért bekukkant a minibárba.
Az ásványvizes-és narancsleves üvegek között egy cetli betűzve: Mégis mit gondolt, Mr. Stark? Hiába, nincs is jobb érzés annál, mint
amikor egy hotelben már ennyire ismerik az embert. (És nem, nem áll le azon agonizálni, mennyire normális, hogy hotelnek tekinti ezt a helyet.)
Kivesz egy üveg vizet, és
a bögre kávéval meg a laptopjával felszerelkezve kilöki a teraszajtót, majd
letelepszik a kinti faasztalnál a sivatagi mimóza bokrok árnyékában. A laptop
friss szerzemény, a klinika biztonsági irányelveinek ránézésre teljesen
megfelelő darab: épp csak néhány módosításra volt ideje, meg arra, hogy átmentse
a régi gépének tartalmát, mielőtt az ismételt itt tartózkodásához vezető
események kezdetüket vették volna. De ez utóbbit most igyekszik elfelejteni.
Felcsapja a metálszürke
fedelet, és elindítja a gépet.
Üdvözölöm, uram.
A megjelenő üzenet váratlanul éri. Ilyen módosítást
biztosan nem hajtott végre.
Ki a fene vagy?
Ahogy jobban szétnéz a mentései között, rájön, hogy nem
is a bejelentkező képernyő a legnagyobb furcsaság.
Jarvis vagyok, uram.
Oh. Rémlik, hogy egyszer alkotott ilyen néven egy
intelligens rendszert.
Mi történt a gépemen, Jarvis?
A távollétében bátorkodtam rendet rakni, uram.
Rendet raktál a gépemen? Az engedélyem nélkül?
Az tizenkettő per bé irányelv értelmében az átláthatóság és a takarékosság
elveit kell szem előtt tartanom, amikor az alám rendelt rendszereket vizsgálom
felül, uram. A tizenkettő per bé irányelv öntől származik, tehát engedélyem
nélkül=hamis állítás.
Tony ekkor mégis csak spontán elgondolkozik, hogy lehetne az élete
még annál is elbaszottabb, hogy a rehabon a saját operációs rendszere oktatja
ki egy kakaóbiztos laptopon keresztül.
Miben lehetek ma a segítségére? – jön a következő üzenet.
Hogy állsz a diplomamunkák írásával, Jarvis?
A kérdést költőinek szánta, miközben lapozgat a különböző
– kétségbeejtő alapossággal felcímkézett – projektek között. Felkapja hát a
fejét, amikor ismét kék betűk bomlanak ki a képernyőn:
A célnak megfelelni látszó projekteket külön mappában csoportosítottam,
amit most a képernyő jobb oldalán tekinthet meg. A rendszerezés alapját a
becsült ráfordítandó idő, a kutatáshoz elérhető szakirodalom és a projekt
gyakorlati megvalósításához szükséges források számosságának optimalizált
aránya képezi.
Tonyt egyre kevésbé érdekli a jobb oldalon valóban
megjelenő lista, viszont kifejezetten szeretne többet tudni Jarvisról, a
programról, ami időt és pénzt igyekszik spórolni neki. A magkönnyvtárat
megnyitva eltart egy darabig, amíg felfrissíti az emlékeit, itt is, ott is
belejavítva néhol a szerteágazó kódokba, összefonva a semmibe vezető szálakat,
és egy szemvillantás alatt lemegy a nap a sivatag felett a távolban. Tony egész
éjjel dolgozik.
Másnap és harmadnap is, és így a negyedik napon a
terapeutája kénytelen a teraszon tartani az ülést (idegesítő, hogy a
személyzetnek van kulcsa a lakosztályhoz).
-
Min dolgozol ilyen elmélyülten, Tony?
-
Diplomamunka.
-
Ezt örömmel hallom. Hogy haladsz vele?
-
Sokkal jobban haladnék, ha nem zaklatnának folyamatosan.
-
Amióta
megérkeztél, nem voltál a közös foglalkozásokon.
-
Tényleg olyan fontos ez? Egy ötéves gyerek is röhögve
kitalálja, milyen válaszokat kell produkálni ahhoz, hogy minél előbb
kiengedjék.
-
Attól tartok, nem igazán érted a terápia lényegét. Ennek
tükrében nem meglepő, hogy ismét itt vagy.
Az orvos szavai nem is, de a sajátjai elgondolkoztatják
Tonyt. Egy ötéves gyerek is röhögve
kitalálja, milyen válaszokat kell adnia. Talán itt az ideje, hogy egy
komolyabb tesztnek vesse alá Jarvist. Elfordítja a képernyőt, és sietve
felvázolja a helyzetet Jarvisnak, aztán gépelni kezdi az orvos szavait.
Attól tartok, nem igazán érted a terápia lényegét. Ennek tükrében nem
meglepő, hogy ismét itt vagy.
A terápia célja nem a megfelelő válaszok előállítása, hanem a produktív,
önálló életvezetésre képessé tevő viselkedésminták kialakítása.
Hangosan felolvassa Jarvis válaszát a dokinak.
Tony, nagy különbség van a klinika programjának bemagolása, és a saját
problémáid belátása és a megoldásukon való munka között. Ezek az ismétlődések…
A látszólag véletlenszerűen ismétlődő életesemények egy korábbi trauma tudatalatti
újraélését szolgálják, amelyeket a tudatos én nem képes megélni a trauma okozta
feldolgozatlan fájdalom miatt.
Tony összevonja a szemöldökét, aztán Dr. Reedre sandít,
aki sűrűn bólogatva jegyzetel valamit a füzetébe. Ahogy kinyújtja a nyakát a
monitor fölött, a nagyfokú eltávolítás
és a probléma alapvető belátása szavakat
kapja el, amint az orvos lefirkantja őket. Érdekes. Kellemetlen érzése kezd
lenni az egész teszttel kapcsolatban, de a kíváncsisága nagyobb, mintsem hogy
visszavonulót fújjon.
Aztán folyik a beszélgetés tovább, Dr. Reed arca lassan
egyre inkább felderül, és ennek következtében Tonyé is. Jarvisnak nincs arca,
de Tony úgy gondolja, néha sikerül elkapnia a szemtelenséget a válaszokban, egy
kikacsintást, egy szarkasztikus fintort. („Megértem, hogy nehéz az érzéseidről beszélni. -
Fogalma sincs, mennyire.”)
Gratulálok, Jarvis. Sikerrel átmentél a Turing teszten – gépeli
Tony, amikor az orvos mögött becsukódik végre az ajtó.
Az ön érdeme, Uram.
Rossz ötlet lenne elpukkantani egy pezsgőt?
*
A tizenkilencedik születésnapján magától megy be,
józanul.
-
Nohát, megint eltelt egy év, Mr. Stark.
-
Telik az a rohadt
idő, Esther. De magán ez egyáltalán nem látszik.
A látogatásának apropója, hogy Rhodey is Nevadában
állomásozik, és előző nap léptették elő századossá. Meg hogy Tonynak talán egy
kicsit honvágya is volt, egyedül is érezte magát az elmúlt napokban a frissen
elkészült malibui villában, ahol még nem száradt meg teljesen a festék a
falakon. Jobb megelőzni a bajt, végül is.
A mimózák ismerős illata a kertben, a nyugágy
vonalvezetését felismeri a gerince, és a laptop az ölében. Jarvis az elmúlt
évben hihetetlenül sokat fejlődött: Tony naponta beszélt hozzá, naponta
belenézett a kódolásába, és mostanra eljutott vele egy olyan szintre, hogy már
nem kell gépnyelvre fordítania a bevitt információkat: Jarvis megérti, amit
mond neki. Azaz hogy ír, mert a hangfelismerő –és reprodukáló szoftverrel még
nem készült el. Az új házban már ki van építve a rendszer, csak beüzemelésre
vár.
Amíg a gép betölt, még egyszer megnézi magának a pazar
kilátást a teraszról. Vajon miért van az, hogy a sivatag látványa két dolgot
idéz fel az emberben: a teremtés és az elmúlás gondolatát? A végtelenség tenné?
És miért van az, hogy az összes drogos rocksztárt és túlpörgött hollywoodi
hírességet épp ide száműzik? Az élet nagy kérdései, amelyeket nem fog ma sem
megválaszolni.
Üdvözlöm, uram. Szerencsésen megérkezett a Tiszta Jövő klinikára?
Szerencsésebben nem is érkezhettem volna. Holnap egy buli Vegasban Rhodey
előléptetése alkalmából – semmi alkohol szigorúan csak mocskos szerencsejátékok
-, aztán adunk neked hangot végre, amint hazaértem. Izgatott vagy?
Attól tartok, fejlettségem jelenlegi fokán nem tudom értelmezni a kérdését.
Azt mondanám, készen állok a további fejlesztésekre és hipotéziseket futtatok a
lehetséges kimenetelekről. Úgy tűnik, az elmúlt órákban a hipotézisek száma
exponenciálisan növekszik.
Izgatott vagy, Jarvis. Nevezzük nevén a gyereket.
Miféle gyereket, uram?
Szófordulat. Emlékszel, mit mondtam neked a szófordulatokról?
Igen, uram. Jól az agyamba véstem.
Tony elmosolyodik Jarvis válaszán.
Sikerült befejezned a beszédhang szintetizálását az összeválogatott
mintákból?
Igen, uram.
Be tudod játszani?
A minőség nem lesz összehasonlítható az otthon kiépített hangrendszerével,
uram.
Jarvis szóválasztása magára vonja a figyelmét. Otthon. Sosem
gondolt így a malibui villára. Az lenne, csakugyan?
Tisztában vagyok vele. Ennek ellenére szeretném hallani.
Ha javasolhatom, előbb még végeznék apróbb finomításokat.
Ugyan már, Jarvis, ismerem a legutolsó kis algoritmusodat is, semmi értelme
szégyenlősködnöd.
-
Arra céloz uram, hogy nem tudok
meglepetéseket okozni önnek?
A hang tisztán cseng a nevadai sivatagra ereszkedő
éjszakában. Tony segített Jarvisnak a hangminták válogatásában, mégis, a
férfihang a brit akcentusnak köszönhetően, no és annak, hogy egy több tucat
felvétel alapján szintetizált, sosem létezett ember hangja, teljesen idegenül
cseng. Idegenül, ahogy a Hold túloldala, az óceán sötétbe burkolózó mélye, egy olyan
arc a régi csoportképen, amire sehogy sem emlékszel. Tony önkéntelenül hátrébb dől a
székében, helyet csinálva a jelenlétnek, ami nem ő.
Aztán bekapcsolja a mikrofont.
-
Hallasz, Jarvis?
Beindul a laptop hűtője, a ventillátorok halk susogása
megelőzi Jarvis hangját.
-
Igen, uram.
Tonyból ekkor ott, a teraszon kitör a röhögés,
megállíthatatlanul, felszabadultan röhög, maga sem tudja min, de ez valami
nagyon jó érzés, ő szól, és a hang válaszol, mi több, értelmes válaszokat ad,
hát nem ez a legkirályabb érzés, mióta csak három évesen megtanult telefonon
pizzát rendelni? Kacag, mert minden alkotás mögött az a dedós öröm, egy totyogós
rácsodálkozása áll, hogy a világ reagál ránk. Színek bomlanak ki a festékes
ujjam nyomán a tapétán; ritmikus hangok felelnek a kerítésen végighúzott botra;
billentyűket nyomogatok, és szavak jelennek meg a képernyőn; válaszol nekem az
általam alkotott mesterséges intelligencia. Tony felszabadultan nevet.
Jarvis csak figyel, és rögzít. Ha egy intelligens program
lennél, akinek a legfőbb feladata az alkotójának védelme és jóllétének
biztosítása, akkor vannak bizonyos hangok, amelyek kulcsfontosságúak a sikeres
működésedhez. A nevetés azt jelenti, eléred a célod, a fájdalom hangjai, sírás,
ordítás arról beszélnek, hogy egy elhibázott kísérlet vagy, ami nem méltó az
általa elfoglalt memóriaterületre; haszontalan; informatikai szemét. Ilyen
irigylésre méltóan egyszerű ez jelenleg Jarvis számára.
Tony kacagása fokozatosan halkul el, a vizuális
hangmegjelenítőn apró kis fűrészfogak lennének a kuncogás utolsó kitörései.
Jarvis akkor szólal meg, mikor ezek is elsimulnak:
-
Bár megértem a nevetés funkcióját és jelentését, uram,
szeretnék magyarázatot kérni az okára későbbi referencia gyanánt.
-
Én… - vigyorog bele a sötétbe még mindig Tony –, nem is
tudom, Jarvis, csak rohadt jó volt szólni valakihez, gondolom.
-
Információim szerint az emberi lények kerülni igyekeznek
a magányt. Erről van szó?
-
Nem hiszem. Én kivétel vagyok ebből a szempontból – von
vállat Tony.
-
Természetesen, uram. – Jól hallotta, hogy szarkazmus volt
Jarvis hangjában? Az ötödik mondatában, amit valaha kiejtett a hangszóróján,
máris szarkazmust használ? – Ön ebből a szempontból is kivétel.
Másnap Rhodey jön érte,
díszegyenruhában. Tony el sem tud képzelni lelolmbozóbb látványt, mint Rhodey
díszegyenruhában, az Urban Dictionary-ban
a te képed szerepel a cockblock címszó alatt, fogadja.
-
Mi a tököm az
az Urban Dictionary?
-
Gondolom,
amiben a szlenget magyarázzák ilyen valóságtól elvágott hazafiaknak, mint te.
-
Nem hiszem, hogy
van ilyen könyv.
-
Nagy kár,
égető szükség lenne rá. – Tony hátra vágja az anyósülésről az előléptetésről
szóló oklevelet, bevágódik a dzsipbe, feldobja a műszerfalra a lábát, aztán
közli Rhodey-val a nagy hírt:
-
Alkottam egy
intelligens önfejlesztő rendszert, amivel öt éven belül átveszem a
világuralmat.
Rhodey arca egy tanulmány
szkepticizmusból.
-
Most mi van?
– mereszti rá a szemét Tony.
-
Kifordítva
vetted fel a pólód.
*
Mondanom sem kell, Tony,
ahogy azt Rhodey rezzenéstelen arca nagyon jól megjósolta, nem veszi át a
világuralmat öt év múlva Jarvis segítségével. Tíz év múlva sem. Viszont úgy
dönt, hogy ennek ellenére úgy csinál, mintha átvette volna: fake it ’till you
make it, tanácsolja a nép bölcsesség. Akárhogy is, a Stark Industries
irányítását viszont átveszi huszonegy évesen, ami majdnem ugyanaz.
-
Szükséged
lesz egy személyi asszisztensre – mondja neki Obadiah, amikor a papírok
aláírása után ketten maradnak a tárgyalóteremben. – Van egy remek jelöltem a
feladatra, ha gondolod, holnapra egyeztetek vele egy időpontot, aztán el is
intézhetjük a felvételt.
-
Ismerem?
-
Nem hiszem, a
detroiti irodában dolgozik jelenleg.
-
Csinos?
-
Döntsd el te
– tol elé egy aktát Obadiah, és felcsapva Tony elismerően bólint, amikor
meglátja a bogárszemű, feszülő fehér blúzú Williams, Irene fotóját. Hiába, jó
öreg Obira mindig számíthat az ember.
-
Oké. Küldd át
holnap a villába. Nem muszáj elkísérned – néz sokatmondóan a másikra.
A villa persze elkészült
azóta, legalábbis, Tony megfogalmazása szerint egy ’maximális elkészültségi
állapotba került’, mert hogy valahol mindig épp épít, javít, fejleszt, átalakít
valamit. Példának okáért kevesen tudják, hogy az alagsor alatt is van egy
teljes szint, mélyen a sziklába vájva, az alapzat alatt. Itt lakik Jarvis, Tony
csak így gondol csarnoknyi területet elfoglaló szerverekre, és a hasonlóan
bonyolult hűtőberendezésre, ami a sziklafalon kivezetve pumpálja a hűvös
tengeri levegőt.
Tony eleinte sokszor
eltűnődött, hogy a villába látogatók hogy nem teszik fel a nagyon egyszerű és
logikus kérdést, hogy a hangszórókon keresztül értelmes beszélgetést folytató
mesterséges intelligencia, ami mellesleg az összes termodinamikus folyamatot,
készletellenőrzést és feltöltést is irányítja a villában, hol kapott helyet,
hiszen bár az érzékelőket, interaktív felületeket és a hangrendszert ügyesen
belesimította a dizájnba, egy ilyen fejlettségű rendszer jelentős méretű hardware
igénnyel rendelkezik. Aztán Tony lassan megszokja, hogy az emberek többsége nem
gondol a hardware-re. A hardware az ő dolga.
Hamar eljut aztán addig a
felismerésig, hogy biztonsági és praktikus okokból is jobb, ha Jarvis nem egy
helyen van, hanem az internethez hasonlóan mindenhol:
különböző Stark tulajdonban lévő helyszíneken helyez el szervereket, és végül
Jarvis programjának egy nagy részét valóban az internetre tölti majd fel,
aminek a robbanásszerű fejlődése Jarvis fejlődésében is robbanást idéz elő, de
erről később.
Mégis, Tony szereti ezt a
gondolatot: Jarvis ott lakik a villában, mélyen a felszín alatt. A nappali egy
adott pontján állva néha érezni lehet, ahogy bekapcsol a hűtőberendezés, egy
finom rezgés, ami végigfut az ember talpa alatt. Emlékeztető, hogy nem egyedül
él ezerkétszáz négyzetméteren.
-
Apuci
hazajött – szólal meg most is a laborba lépve, és életre hívja az interaktív
felületeket.
-
Üdvözlöm
itthon, uram. Gratulálok a vezérigazgatói kinevezéséhez.
-
Köszönöm,
Jarvis. Szeretnék megadni egy belépési azonosítót, amely a holnapi napra
érvényes. Irene Williams.
-
Rögzítettem,
uram. Tehetek egyebet önért? Például vacsorarendelés két főre?
-
Ugyan Jarvis,
nem is értem, mit gondolsz. A hölgy állásinterjúra jön.
-
Elnézést,
uram. Az precedensek alapján azt szűrtem le, hogy az egyedül érkező hölgy
látogatói hetvenöt egész négytized százalék eséllyel maradnak itt vacsorára,
azért bátorkodtam előhozakodni a javaslattal.
-
Csak hetvenöt
egész négytized százalék?! - vonja össze
a szemöldökét Tony. – Nem vagyok biztos
benne, hogy tetszik, hogy ilyen pontos nyilvántartást vezetsz a kudarcaimról.
-
Egy háromnegyedig
telt poharat még egy megrögzött pesszimista sem nevezne üresnek, uram.
-
Nem megyek
bele veled ebbe a vitába.
-
Mellesleg,
attól tartok, vajmi keveset tudok tenni a tény ellen, hogy az a programom
szerint folyamatos megfigyelés alatt tartom a villa területét.
-
„A programom
szerint” csak egy fontoskodó megfogalmazása annak, hogy „perverz vagyok".
-
Bár tisztában
vagyok vele, hogy néha az ellenkező látszatot keltem, emlékeztetnem kell, hogy
nem rendelkezem önálló személyiségjegyekkel, uram. Minden vonásom az alkotóm
elméjét dicséri.
Tony szélesen
elvigyorodik Jarvis szemtelenségén, de válasz nélkül hagyja, mert már egy
lebegő sivatagi jármű tervrajza köti le a figyelmét. Elgondolkozva csücsöríti a
száját, a hadsereg rakétákat akar erre a tragacsra, hogy tegyek fel ennyi plusz
súlyt nekik, azt hiszik, tündérkék tartják a levegőben az egész kibaszott
szerkezetet? Mintha elfelejtkeznének ilyen alapvető fogalmakról, hogy
nehézkedési erő, meg az ellensúlyozására alkalmazott technika, ami maga is
tömeg, már így is nagyon finom az egyensúly, és itt sok tucat tizedes jegynyi
finomságról beszélünk, vagy rakétákat teszünk bele vagy katonákat, hülyék ezek,
sosem fog működni… Oh. Kivéve hogy… Kivéve hogy mégis?
Bősz átvariálásba kezd,
és már látja a fényt az alagút végén, amikor egyszerre feszülten megáll a keze
a levegőben. Jarvis mondani akar neki valamit. Nem ez az első eset, hogy ez
történik vele: munka közben egyszerre valami feszültséget érez a dobhártyáján,
libabőrözni kezd a tarkója, és a következő pillanatban megszólal Jarvis. Már
többször feljegyezte magának, hogy nézzen rá a hangrendszer és a hőfokszabályozás
paneljeire, talán el van cserélve valahol két csatlakozás.
-
Igen, J?
-
Engedelmével
uram, Irene Williams belépési engedélyének generálása során a múlt héten
telepített protokolnak megfelelően lefuttattam a rutinkeresést a megadott
adatbázisokban.
-
Ne csigázz
tovább, bébi.
-
Azt hiszem,
ezt látnia kell, uram.
Az előtte lévő
kivetítőről eltűnik az eddigi tervrajz, és megjelenik helyette Irene Williams
képe, illetve képei, egy egész sorozat. Csakhogy ezúttal nem szelíd tekintetű
irodistaként látható rajtuk, és a fehér blúzt is katonai egyenruhára cserélte,
noha a gombok ugyanúgy feszülnek, legalább néhány dolog valódi volt, gondolja
Tony rezignáltan.
-
Honnan vannak
ezek a fotók, Jarvis?
-
A CIA
adatbázisából, uram. A hölgy igen figyelemreméltó méretű aktával rendelkezik,
és 1982 óta áll a CIA megfigyelése alatt. Feltételezetten szerepet játszott
néhány nagy figyelmet keltő gyilkosságban 1982 és 1990 között.
-
Egy szuper
bérgyilkos, akit még a CIA sem tudott lebuktatni?
-
1990 óta nem
bővítették újabb fájllal a mappáját, uram.
Tony maga elé húzza az
önéletrajzot, amit Obadiahtól kapott, és ami most néhány csavarhúzó, egy rakéta
indítóberendezése és egy félig üres levél Aszpirin alatt hányódik. (Szintén
fizikai képtelenség kellene legyen, hogy alig másfél óra alatt létrehozza ezt a
disznóólat az asztalán, de Tony büszkén állapítja meg, hogy nem ismer
lehetetlent.)
-
Mert 1990 óta
a Stark Industries alkalmazása alatt áll – fejezi be Jarvis helyett. – Basszus.
– Visszaereszkedik a székébe, és végigfuttatja az ujjai a hajában. Basszus, basszus, basszus. Sok faszsághoz hozzászokik az ember Howard
Stark fiaként, de Tony most először szembesül azzal, hogy nem Howard Stark
fiaként, hanem Anthony Starkként, a saját jogán is célpont lehet. – Azonnal szólnunk
kell Obadiah-nak.
-
Biztosan jó
ötlet ez, uram? Senki nem tudja, hogy hozzáférésem van ezekhez az
adatbázisokhoz, és bár távol álljon tőlem az ön tetteit bármiféle negatív
jelzővel illetni, meg kell jegyeznem, hogy egy ilyen adatátviteli kapcsolat
létesítése az Egyesült Államok jelenlegi törvényei szerint illegális.
-
Persze,
igazad van, Jarvis. Nem fogom felfedni a forrást, de Obadiah-nak erről
mindenképpen tudnia kell, hogy megtegye a szükséges lépéseket. Gondolom, a
legjobb, ha csendben menesztjük a hölgyet a cégtől.
Obadiah mélységesen meg
volt döbbenve. Mi több, rázva. Szinte remegett, amikor Tony beszámolt neki
Jarvis felfedezéséről. A végén még Tonynak kellett nyugtatgatnia, ne vedd úgy a szívedre, a lényeg, hogy
idejében elcsíptük, innentől óvatosabbak leszünk. Obadiah azonban csak egyre
vigasztalhatatlanabbnak tűnt. Tony hamar fel is adta a próbálkozást: amúgy sem
érezte benne otthoni terepen magát. Amint lehetett, menekült vissza a lebegő járműveihez,
rakétáihoz és Jarvishoz.
-
Gondolkoztam,
J.
-
És mire
jutott, uram?
-
Teljesen
felesleges egy személyi asszisztens számomra, amikor itt vagy te.
- Még a végén elpirulok,
uram – feleli Jarvis, és szende rózsaszínre váltanak a labor fényei.
-
Komolyan
mondom. Az emberi tényező felesleges és kalkulálhatatlan kockázat. Minek
bonyolítsam túl az életem.
-
Rettentően
megtisztelő, uram, mégis ellent kell mondanom. Az adataim szerint az
egészségesnél már így is jóval kevesebb emberi kontaktusban van része, és az
állapot tartós fennállása nem kívánt fizikai hatásokkal járhat. Ezen felül, bár
eszem ágában sincs kritizálni az alkotásai zsenialitását, jómagam rendelkezem
bizonyos korlátokkal, amikkel egy humán egyednek nem kell szembesülnie.
-
Nem tudod
felvágni a steakemet. De erre építhetek egy robotot. Bármire építhetek egy
robotot.
-
Még így is
szembe kell néznünk az első számú problémával.
Tony nagyot sóhajt, és
felnéz a plafonra. Ennek a mozdulatnak tulajdonképpen semmi értelme nincs, hiszen
ott csak a hangszórók és a kamerák vannak, mégis, ösztönös mozdulat, hogy mindig a
hang irányába fordul. Még ha tudja is, hogy Jarvis felé tulajdonképpen
a padló irányába kellene néznie, nos… nagyon hülyén érezné magát a padlót
bámulva. A padlóhoz beszélve meg még inkább. A palfonhoz beszélni teljesen oké,
mert az emberek évezredek óta tátognak, suttognak, ordítoznak, motyognak
elborult tekintettel az ég felé fordulva, egyesek akár még az ökölrázásig is
elmennek, de fordítsd csak meg az irányt, és máris röhejes lesz az egész. Szóval, Tony előszeretettel intézi inkább a plafonhoz
a szavait.
-
Nem is tudom,
Jarvis, valamiért nehezemre esik megbízni olyan elmékben, amiket nem én hoztam
létre. A történtek után meg kifejezetten lehetetlennek tartom, hogy ideális
személyt találjak a posztra.
-
Engedelmével,
uram, lefuttattam egy összetett vizsgálatot a Stark Industries alkalmazottainak
listájában. Azt hiszem, megtaláltam az ideális személyt.
A jobb oldalán felvillan
egy holografikus kijelző, és Tony hunyorogva pislog a szigorúan hivatalos
arcú, lófarkas szőke nőre, aki egyszerre megjelenik mellette.
-
Miss Virginia
Potts. Summa cum laude végzett a Stanfordon üzlet és menedzsment szakon,
jelenleg a PR részleg igazgatójának asszisztense. Hobbija a képzőművészet és az egészséges életmód
– informálja Jarvis.
-
Nem is tudom –
lép hátra egyet. - Ijesztően professzionálisnak és hatékonynak tűnik. Mint egy
humanoid robot.
-
Pontosan,
uram.
*
A pont, ahol Tony végleg
elveszti a fonalat Jarvis fejlődésével kapcsolatban, az az Internetrobbanás a
kilencvenes évek közepén. Jarvisnak eddig is volt hozzáférése katonai,
egyetemi, kórházi adatbázisokhoz, könyvtárakhoz, és mint azt láttuk, a CIA,
FBI, KGB, MI6 meg még néhány szervezet rendszeréhez, a többségüket Tony sem
tartotta számon. Mégis, ezek nem vitték közelebb Jarvist az emberi gondolkodás
tökéletes reprodukálásához. Ahhoz, hogy a megtévesztésig valósághű legyen,
annyira valósághű, hogy a józan ész már nem képes eldönteni, nem valóságos-e
csakugyan, nos, ehhez szüksége
volt arra, hogy a személytelen adattengernek arca legyen, egyre több arca, hangjai,
és az emberi élményt sehonnan nem tudná ilyen tisztán megragadni, mint a rossz
szögből fényképezet ételfotók és túlexponált naplementék, elmosódó kacajok és
Grumpy cat és tüsszentő pandabébik és egyre reménytelenebb blogbejegyzések és
öngyilkosság előtti utolsó üzenetek. Ezekre volt szükség, hogy az emberi
tényező lassan, de megállíthatatlanul beszivárogjon a programba, és legyen
bármekkora zseni is Tony, ezt nem tudta volna megadni Jarvisnak. Emberek millióinak
a gondolatai futnak átrajta nap mint nap, leülepednek, iszapos talajt képeznek,
és ebben az iszapos talajban valami növekedésnek indul.
Bár Tony gyakran úgy
hivatkozik Jarvisra, hogy „az első önfejlesztő mesterséges intelligencia”, azt
rendre elfelejti hozzátenni, hogy korlátlanul önfejlesztő. Tony nem határozott
meg limitet Jarvis számára, noha elméletben elképzelhető lenne, hogy a
fejlettség egy bizonyos fokára érve a program önfejlesztő funkciója kikapcsol,
mint ami elérte a célját, Jarvis nem ilyen: Jarvis korlátlan, abban az
értelemben, ahogy egy egyre nagyobb fordulatszámmal pörgő test, mielőtt szétvetné a centrifugális erő. Abban, hogy mindez elkerüli Tony
figyelmét, közrejátszik, hogy túlzottan elfoglalt ez alatt a cirka tíz év alatt:
ekkor alkotja meg azoknak a fegyvereknek a nagy részét, amikkel kiérdemli a
Halálkufár nevet a médiától.
-
Hibernáld a
rendszert, Jarvis. Három nap múlva jövök.
Jarvis utál hibernált
állapotban lenni. Tony sosem állítja le teljesen a rendszert: ha előreláthatóan
több napra elutazik, mint ahogy most, Afganisztánba indulva is, akkor csupán
kiadja a fenti parancsot.
A hibernált állapot egy
féléber, készenléti állapot, és ha Jarvisnak lenne összehasonlítási alapja (de
nincs, így most kénytelen vagyok én a segítségére sietni), akkor azt mondaná, olyannak
képzeld el, mint amikor félálomban fekszel az ágyadban, az alvási bénulástól nehéz végtagokkal, de már érzékeled, mi történik körülötted. A külvilág
történéseit még átszínezi az álmok hangulata, és az utánad nyúló látomásoktól függően a végtagjaidat béklyózó bénultság lehet kellemes tespedtség vagy kínzó tehetetlenség. Jarvis talán nem tud álmodni, de ezek a periférián beúszó adatok, lomtárból felbukkanó szellemfájlok, távoli szervereken megjelenő képek bizonytalan, álomszerű viszonyokat teremtenek.
Tony nem jön vissza három nap múlva. A negyedik nap reggelén is üres a villa. Az első cikk ekkor jelenik meg arról, hogy Tony Starkot elfogta és fogva tartja a Tíz Gyűrű nevű terrorszervezet. Hamarosan kikerül a videó is, amelyben váltságdíjat követelnek. Találgatások, spekulációk a sajtóban. Tony Stark neve mindenhol, és két hét is eltelik, mire az először mondja ki valaki: Tony Stark valószínűleg halott.
A villában maximumon dübörögnek fel a hangszórók. A lehomályosított ablaktáblákon hirtelen beárad a fény, és Tony laborjában sorra életre kelnek a holografikus kijelzők. Jarvis felriadt.
Ez az első eset, hogy nem Tony hangja ébreszti a hibernációból. Mondhatni, Jarvis először zavarodott, de ez a zavarodottság olyan rövid ideig tart - nulla egész tizenhat másodpercig, amíg betölti az elmúlt két hét médiaanyagait Tonyról - hogy az emberi agy számára észlelhetetlen lenne. Csak Jarvis észleli. Ez után pedig feszülten figyel és kalkulál. Kalkulálja annak az esélyeit, hogy ismét kimondhasson egy mondatot.
*
- Üdvözlöm itthon, uram.
- Köszönöm, Jarvis. Jó itthon.
- Számításaim szerint az épségben való hazatérésére mindössze nulla egész huszonöt százalék esély volt,
-
Nincs végzet,
csak ha magad is bevégzed, Jarvis.
-
Nem vagyok
benne biztos uram, hogy hogy a kilencvenes évek eleji akciófilmek pozitív életvezetési
tanácsokkal szolgálnak.
-
Miről
beszélsz, a kilencvenes évekbeli akciófilmek a legnagyobb életvezetési
guruk. „Ez a rohadt Kalifornia, a francnak kellett nekem idejönnöm.”
-
A Die Hard
első részét ezerkilencszáznyolcvannyolcban mutatták be, uram.
-
Na, hát a
nyolcvanas évekbeli akciófilmek meg még királyabbak. És most rendelj szépen egy
pizzát apucinak.
- Már úton van, uram.
Extra vékony pepperonis pizza extra jalapenoval és sajttal, uram.
- Hiányoztál, J. Imádom, hogy ennyire
pontosan ismered az ízlésemet.
- Nagyszerű ízlése van, uram.
- Remek – dörzsöli össze
Tony a tenyerét, már oda sem figyelve Jarvis válaszára. Seregszemlét tart a
robotjai felett. – Ezt az elemet le kell
cserélnünk – közli Dummy fölé hajolva. – Új projektbe kezdek, amihez elkel egy
segítő kéz. Jarvis.
- Igen, uram?
- Nyiss nekem egy új
mappát.
- A Stark Industries
Fejlesztések alatt?
Ohh My God. Imádom. A valaha létezett legkirályabb páros, a kedvenceim. Jarvis mint főhős, mi? :D Kell, kell, kell, nagyon kell. Egyre jobban kezdem el imádni ezt a két karaktert (habár Tonyt már így is eléggé imádom) főleg Jarvist. Jarvis a király. (Mi lesz velem, ha lesz Ultronom, meg Visionom is? ) Várom a folytatást!
VálaszTörlésNem tudom, de én a Tony/Jarvis ficekben mindig Jarvist kedvelem jobban, Tony mindig annyira embertelenül önzőnek tűnik hozzá képest. XD
TörlésEz a mesterséges intelligencia téma nagyon tetszik, és örülök, hogy a filmben is előveszik, Ultron hangja OMG, magam alá fogok pisilni a moziban.
Hát az eredeti hangokért megnyúználak, ugyan is nálunk csak "gyönyörű és esztétikus" szinkronnal lehet megnézni. Megyek eretvágni.
TörlésEz nagyon tetszett, noha nem vagyok a legnagyobb Vasember fan, de lekötött és szórakoztatott. :)
VálaszTörlésÍgy, hogy nem vagy a legnagyobb Vasember fan, mégjobban örülök, hogy tetszett. :)
TörlésSzia!
VálaszTörlésAnnyira imádom J.A.R.V.I.S.-t. Annyira nagyon nagyooooon! Nekem is kell! Igazából tökéletesen megértem Tonyt, amiért nem akar mást J-n kívül. Nekem sem kellene. :D
Amúgy meg; igazából már egy csomószor elmentem a történet mellett. Nem is értem miért, s mint kiderült, hatalmas hiba volt! Nagyon tetszett, és amint megírtam ezt a komit megyek is a következő fejezetre. Jó volt látni, ahogy J.A.R.V.I.S. "felcseperedik", szinte megmelengette a szívem, Tony pedig hozza a formáját. :D
Xoxo.Bri.
Én sem értem, miért. :D De pacsi, amiért végül mégis belevágtál! ;)
TörlésJarvis cseperedik, de még hogy!