2013. november 3., vasárnap

A helyes értelmezésről (8. fejezet)


Ehhez a fejezethez tökéletesen illik a fenti kép. Ó jaj.





8. fejezet

Próbál úrrá lenni rajta. Az erőfeszítése kínzó fájdalom a koponyámban: lassan szétfeszíti. Behunyom a szemem, és két erőtlen ujjal megdörzsölöm a szemhéjam, miközben hallom, hogy nehezet sóhajt.
Kinek akarunk hazudni, Sherlock, szeretném megkérdezni, de nem teszem. Csendes megadással tűrök. Többé már nem mondja ki hangosan: egy légmentes térben küszködik magával, amit a kanapé négy éle választ el a világtól.
Mindez nem számít – az ostoba kísérlete, hogy megvédjen. Így is hallom: a hangja szakadatlan duruzsolás a bal fülem mellett: Unatkozom, John, unatkozom, semmi sem tud lekötni, mióta ő meghalt. Csinálj valamit, John. Segíts, John, kérlek. Állítsd meg, csak állítsd meg. Megteszed ezt értem, John?, állandó, halk suttogás a fejemben, mint a tenger messziről hallatszó morajlása. Amikor már évszázadok óta halott leszek, akkor is hallani fogom a durcás, kérlelő, imádott hangját, ahogy idebentről szól hozzám. Sem kénköves tűz, sem egyéb nevetségesen elcsépelt kínzási formák, amit a pokol tartogathat számomra nem versenyezhet ezzel a tehetetlenséggel.
De nem mondja ki. Inkább beharapja az ajkát. Látom, ahogy egy vörös folt formálódik, és mindjárt felszakad a vékony bőr. Rám néz, néma bocsánatkérésként. 
Odakuporodom  mellé, a homlokára teszem a kezem, és kisimítom a fürtöket.
- Elmehetnénk vacsorázni valahová.
Úgy bámul rám, mintha valami különösen ocsmány ötlettel álltam volna elő. Aztán látom, hogy fontolóra veszi. Ráerőlteti magát, hogy fontolóra vegye. Próbál küzdeni. Igen Sherlock, kérlek. Küzdj ellene.
 - Elmehetünk, gondolom.
Én vagyok a legjobban meglepődve. Vacsora után még egy mozizásra is sikerül nagy nehezen rávennem, amit végül is, úgy tűnik, élvez.
Ma én nyertem.
*
-     Mit gondolsz, hová temették?
Bár már régóta vártam ezt a kérdést, most mégis meglep.
-     Fogalmam sincs. De felhívhatom Mycroftot, hogy megkérdezzem, ha akarod – felelem, és már nyúlok is a telefonomért, elrejtve a haragtól égő arcom, ahogy elfordulok.
-     Ne.
Kérdő tekintettel nézek fel a billentyűk felett.
-     Csak elgondolkoztam. Nem akarok virágot vinni a sírjára, vagy ilyesmi.
-     Hiányzik neked – válaszolom egyszerűen. Végre kint van.
-     Csak munka volt, John. Egy rejtvény. Habár kivételes rejtvény, meg kell hagyni. – Ezzel felkapja a hegedűjét, és elkezdi játszani a Holdfény szonátát, az egyik kedvenc darabom. Hagyja, hogy elgondolkozzam a szavain. Csak munka volt, John. Hatalmas súlyt érzek leszakadni a vállaimról. Csak munka volt.
Segítenek a következő napokban. Segítenek, hogy minden nap új ötlettel állja elő, amivel leköthetem a figyelmét. Sokkal könnyebb így, hogy nem kell egy árnyékkal, egy szellemmel versenyeznem. Sherlock is jobb hangulatban van, őrült kísérleteken dolgozik, amelyekbe engem is bevon. Még Lestrade is ránk telefonál egy tripla gyilkossággal kapcsolatban, tényleg olyan, mintha karácsony lenne; mintha a felhők közt lebegnék.
Vajon mikor kezdtem el ennyire az ő hangulataitól függene? Mikor kezdtem el ennyire tőle függeni? Ez bizonyára nem teljesen normális, de többé már nem érdekel. A Föld keringhet a Nap vagy a Hold vagy egy kozmikus plüssmackó körül, ez mit sem változtat a tényen, hogy az én univerzumom közepe Sherlock Holmes. 
Vannak pillanatok, amikor úgy érzem, ő az egész univerzumom. Mi lehet a baj velem?
Az igazat megvallva, ő is gondterheltnek tűnik. Néha, mikor azt hiszi, nem látom. Aggódva néz rám, a tekintetében bánat és bűntudat.
Alkalmanként még a gyengédségig is elmerészkedik. Törődő. Mint ma reggel. Az ablaknál ülök, kifelé bámulva. Mostanában jól esik csak itt üldögélni, és nem gondolni semmire, semmi különösre, csak elveszni a saját fejemben, valahol a gondolatok és a valóság között, a hatalmas fehérségben.
Ezt bizonyára nyugtalanítónak találja valamilyen, számomra ismeretlen okból kifolyólag. Megáll a fotel mögött – amit, igen, elmozdítottam, hogy ne az övével, hanem az ablakkal szemben legyen – megáll mögöttem, a vállamra csúsztatva a kezét, enyhén megszorítva. 
Miért teszi ezt?
-     John.
-     Igen, Sherlock?
-     Ne gondolj rá.
Mintha ez olyan egyszerű lenne, köszönöm. Azok a napok, sosem tudom elfelejteni őket: az unalma, a szenvedése minden egyes reggel, és a saját rettegésem, hogy ez a nap is eseménytelenül halad tovább… csak egy újabb nap lesz, amikor tehetetlen, haszontalan vagyok. Amikor nem vagyok elég. Sosem lehetek elég.  Neki nem.
Azonban a nap többnyire egy megoldandó üggyel halad tovább, vagy egy kísérlettel;  egy programmal, amivel én állok elő. És minden rendben van a következő reggelig, ami különös módon megint itt talál, a fotelben ücsörögve. Lehet, hogy néha itt éjszakázom, azt tervezgetve, hogyan tereljem el a figyelmét. Múlt éjjel egész biztosan nem aludtam az ágyamban, jövök rá hirtelen, amikor észreveszem, hogy még mindig a tegnapi ruháim vannak rajtam. Nyugtalanító, igaza van.
Pedig az elmúlt néhány nap rendben volt. Miért aggódom akkor? Nem kellene. De nem tehetek róla. Mintha valami mágnesként vonzaná magához a gondolataim... talán a tehetetlenség emléke. Vagy talán a stressz teszi. Felnevetek: amit Afganisztánnak és a háborúnak nem sikerült elérnie, azt ő tálcán kínálja nekem. Könnyedén. Anélkül, hogy észrevenné. 
A keze még mindig a vállamon van, erősebben megszorítva, amikor felnevetek, és az arca most egészen mély ráncokba szalad. Kétségbeesetten próbál megfejteni, látom, ahogy örvénylenek a gondolatai.
Vajon képes leszel megoldani ezt az utolsó rejtvényt, Sherlock? Képes leszel megfejteni engem?
Több már nem tudom, szeretném-e egyáltalán. Félek, hogy mindent tönkretettem.
Felhúz, a karomnál fogva, határozottan.
-     Szükséged van egy zuhanyra. Gyere. Én addig keresek neked egy váltás ruhát. Három napja ez van rajtad.
Hát így tesszük mi minduntalan gyermekké a másikat. Vajon megfordíthatóak a szerepek? Az maga lenne a tökéletesség.


13 megjegyzés:

  1. Ezzel itt a végén felülmúltad talán még önmagadat is!!!!!!!!!!!!!!!!!!A legszebb, legérzékenyebb kapcsolatok bonyolult szerkezete, és az összes mélység.....ki, mikor, melyik pillanatban teszi a másikat gyerekké,vagy mikor válunk egy kapcsolatban anyává/apává.....stb. Csodaszép....Van még?:D:D:D:D Claudia

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Millió puszi ezért a néhány sorért! :)
      Valóban, az ilyen.olyan szerepek, illetve azok váltakozása egy kapcsolatban nagyon érdekes téma számomra, és Sherlockék ebből a szempontból szinte kimeríthetetlenek. Ahhoz a sorhoz azt hiszem, József Attilának is volt egy kis köze:

      http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/jozsefa/gyermekk.htm

      Még két fejezet jön, utána nem tudom garantálni...

      Törlés
  2. Csak hogy tudd én el akartam mondani. Tényleg.
    el akartam mondani, hogy egy sebész precizitásával és pontosságával felnyitottad a mellkasomat, majd kiváncsian nézegetted, ahogy összeszorul a fájdalomtól, a szenvedéstől, az együttérzéstől , szánalomtól és egy kicsit még a haragtól is (ez utóbbi a Csesszétek meg kommunikáljatok már! címszó alatt történt). Hogy fogtad az én kics, ártatlan (cöcö) lelkemet és akkora bánatkövet görgettél rá, mint a Mount Everest.
    Mondanám, tényleg, de a szavakat se találom, másrészt még mindig nem kapok levegőt.
    Jah és, hogy teljes legyen az élmény a vénámba injekcióztad, mint valami drogot (én mélyen hiszem, hogy az is), és most sejtelmem sincs, hogyan bírom ki a következő fejezetig.
    Talán addigra én és a szavak kompatibilisek leszünk és elmondhatom, hogy mennyire kifejezhetetetlenül zseniális vagy már. Akkor is ha ez paradoxon.
    Köszönöm, hogy olvashattam! "csendesen elvonul a sarokba és zokog"

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát én erre most mit írjak? Már azon kívül, hogy nagyon-nagyon köszönöm, mint mindig?
      Állandóan megdöbbenek, hogy te milyen artikuláltan tudod kifejezni a véleményed egy-egy írásról, MAGA AZ ÍRÁSOM nem volt ennyire artikulált szerintem... :D Szóval: köszönöm. Csak ennyi.

      Törlés
  3. Minden egyes alkalommal, mikor ilyet írsz, kitéped a szívem. De mégsem tudok haragudni érte, mert olyan gyönyörűen csinálod. Ennél több most nem megy - Reyklanihoz hasonlóan elvonulok a sarokba - köszönöm.

    VálaszTörlés
  4. Annyira édesen szenvedek.
    Végre más szavakat találtam ezekre a kis csodákra amiket írsz nekünk. *-*
    Lehet, hogy csak egy motivációs -első-óra-a-szünet-után-kémia kellett a kedvenc tanárommal vagy egy sírós hittan, amit konkrétan végigbőgtem, kiadva úgy minden felgyülemlett dolgot és téve arra hogy mit gondolnak a többiek (majd face-en megbeszéljük) de most döbbentem rá, hogy ezek szenvednek.
    Belefulladnak egymásba, a közelség, a szavak és minden.
    Kínzod Johnt és irigyellek érte. Van szíved megtenni. Nekem soha nem lesz (ilyen profi szinten) tehetségem a karakter őrületbe kergetéséhez, mert én magam sem bírom. Gyenge idegzetű lennék? Á, dehogy.
    Még mindig imádom, még mindig szerelmes vagyok ebbe a ficsorozatba és most először kijött egypár könnycsepp is.
    Éljen a depikorszak.
    Köszi hogy olvashattam. Még sok ilyet!!! <33

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Belefulladnak egymásba." Ó, még senki nem fogalmazta meg ilyen tökéletesen ennek a történetnek a lényegét, egy zseni vagy, és ez gyönyörű!

      Van szívem megtenni, még ha kicsit bele is halok én is... ha már az előbb itt feljebb a szerepekről értekeztünk, hát akkor ezennel megállapítom, hogy az íráshoz kicsit szadistának is kell lenni, ha a karakterekről van szó. Ami meg egyben mazochizmus is, mert mégis csak valamennyire az én karaktereim is, és ha ők szenvednek, én is... de ez nem tart vissza általában. :/

      Várom az üzid fészen, vagy majd rád írok én, bár mostan sajnos elég kevés időm van a gép előtt ülni, mert hirtelen beindult a munkakeresés ezerrel... remélem, lesz is belőle valami komoly. :/

      Törlés
  5. Imádtam egyszerűen és világosan! Sherly végre egyre jobban oda figyel pici Johnra, akit nem kímélsz és vele együtt minket se, de az nem is baj. A fejezetek utáni semmibe tekintés és merengés lassan már egyfajta mesterségnek nevezhető nálam. Azért ebbe a mélybe rántó történetben is a kozmikus plüssmackó megnevettetett (a vizuális formámat). Köszönöm, hogy olvashattam :)!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, gondoskodó Sherlock olyan szívmelengető látvány. <3 :) Örülök, hogy tetszett a plüssmackó. :P Köszönöm a véleményt!

      Törlés
  6. "Csak munka volt." De a munka Sherlock jegyese, Jim pedig...NEM! Én most Johnlock sztorit olvasok, nem Sheriartyt, újratervezés!
    Eddig Sherlockot sajnáltam jobban, most Johnt. Hál'Istennek mindig van kinek a lélekdarabkáit vizsgálgatni, amiket Te olyan szépen darabolsz fel és boncolsz még apróbb darabokra.
    Megszakad a szívem így folyamatosan, minden egyes sorral pörgetsz rajtam egyet én meg csak állok és jé. Nagyon tetszik! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért kis Sheriarty is kukucskál ott..
      Köszönöm, örülök, hogy még mindig tetszik! :)

      Törlés